סנונית ראשונה – ניסוי להפעלת אוטובוס המונע בגז טבעי דחוס במטרופולין חיפה | צילום: לאון טקאץ
קוראים יקרים,
אני גאה לפתוח את הגיליון המיוחד של כתב העת "אקולוגיה וסביבה", למדע ולמדיניות הסביבה.
העיסוק בסוגיות סביבתיות נעשה עניין שגרתי במדינת ישראל. מדינת ישראל היא מדינה עתירת ידע, ומוכרת כמקור לחדשנות וכמרכז פיתוח בתחומי הפיזיקה, הכימיה, הביוטכנולוגיה והחקלאות. ממשלת ישראל החליטה לנתב משאבים גדולים כדי לגייס את מיטב המוחות לטובת פיתוח תחליפי נפט לתחבורה.
מגזר התחבורה צורך כ-20% מצריכת האנרגיה הלאומית וכמחצית מתוצרי הנפט המזוקקים בישראל. ההשפעה של צריכת הדלק להינע התחבורה מתבטאת במישור הבריאותי-סביבתי, במישור החברתי-כלכלי ובמישור הלאומי. החלטות הממשלה השונות קוראות לצמצם את השימוש בדלקים מבוססי נפט ב-30% עד שנת 2020, וב-60% עד לשנת 2025 וביחס לתחזיות הצריכה בשנים אלה.
במעבר של התחבורה הציבורית וכלי רכב כבדים להנעה בעזרת גז טבעי גלומים בראש ובראשונה יתרונות סביבתיים גדולים וכן השלכות כלכליות ולאומיות. רק לאחרונה התחלנו בניסוי להפעלת אוטובוס המונע בגז טבעי דחוס במטרופולין חיפה בשיתוף המנהלת לקידום השימוש בתחליפי אנרגיה שפועלת במשרד ראש הממשלה. אני סבור ומשוכנע כי הניסוי הוא סנונית ראשונה לקראת פיתוח מערך הסעות המונים המושתת על גז, שכן בשנים הקרובות תוכל התחבורה הציבורית להיות ירוקה יותר וכלכלית יותר, ולהביא לתרומה משמעותית בשיפור איכות האוויר ובהורדת יוקר המחיה.
כמו כן, ישראל נמצאת בחזית התקינה העולמית לרכב חשמלי, ומשרד התחבורה שותף לגיבוש התקינה ולקביעת נוהלי הטיפול והתחזוקה ברכב חשמלי. במכון התקנים הוקמה ועדה לתקינה של כלי רכב חשמליים, ובמסגרתה פורסמו כבר שני תקנים ישראליים.
גם בשנה הקרובה נמשיך להציב את נושא החדשנות באנרגיה ותחליפי הדלקים בראש סדר העדיפויות, נדאג להסרת חסמים בתחום, ונוודא את התפתחותו המתמדת.
שלכם,
ישראל כ"ץ
שר התחבורה והמודיעין