אקולוגיה וסביבה
לכל הדיונים

יצירת תחבורה עירונית מקיימת בגוש דן עד 2030

15 באוקטובר, 2015

בעיות של עומסי תנועה וזיהום אוויר שהגיעו לרמות בלתי-נסבלות, יחד עם התפתחויות טכנולוגיות וחברתיות (כדוגמת הנעה בדלקים חלופיים, כלי רכב ללא נהג, כלי רכב שיתופיים), יוצרות הזדמנות לשינוי פני מערך התחבורה בגוש דן | צילום: מנחם רייס

מאת

תומר כהן
התכנית הלאומית לתחליפי דלקים, משרד ראש הממשלה

מאת

תומר כהן
התכנית הלאומית לתחליפי דלקים, משרד ראש הממשלה

תחבורה עירונית מקיימת בגוש דן כצורך לאומי

לקראת העבודות על הרכבת הקלה, המשטרה ממליצה: "עברו לתחבורה ציבורית".

כך קראו כותרות העיתונים בסוף יולי השנה, עת החלו העבודות לבניית הרכבת הקלה בתל-אביב. האירוע הדרמטי ששיאו בינתיים בפיצוץ גשר מעריב, יצר משבר באמון הציבור ביכולתו להתנייד ברכב הפרטי ברחבי תל-אביב. על אף הביקורת הרבה כנגד חוסר הנוחות הכרוך בעבודות הללו, ניתן לראות במציאות זו מעין קפיצה בזמן אל העתיד הצפוי לגוש דן לולא ישתנה מן היסוד מערך התחבורה במטרופולין: קריסת מערך התחבורה בשל העומס המוטל עליו בגלל ריבוי כלי הרכב הפרטיים.

גוש דן הוא מטרופולין צפוף שמתגוררים בו כ-3.5 מיליון בני אדם, הנעים מדי יום בתוך הערים המצויות בו וביניהן. כשני שלישים מהמועסקים בתל-אביב אינם מתגוררים בה, ותופעת היומְמות (commuting) בתל-אביב ובמטרופולין שלה מעוררת בעיות תחבורתיות רבות. מרבית היומְמים (commuters) בוחרים לנוע במטרופולין ואליו באמצעות רכבם הפרטי, והסיבה המרכזית לכך היא היעדר אמצעי תחבורה אחרים שיאפשרו הגעה נוחה ומהירה בין הבית לעבודה או לכל יעד נסיעה אחר.

לתופעה של חוסר בתחבורה ציבורית יעילה והיעדר חשיבה תחבורתית עירונית מקיימת יש השפעות שליליות כבדות במונחים חברתיים, סביבתיים וכלכליים – גודש, זיהום אוויר, רעש, תאונות דרכים ופגיעה בנגישות של השכבות החלשות בחברה שידן אינה משגת לרכוש רכב. נוסף על כך, קיימות השפעה ישירה ועקיפה על כלכלת ישראל ופגיעה בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג).

כדי להתמודד עם תופעות שליליות אלה החלו ערים שונות בעולם להטמיע עקרונות של תחבורה עירונית מקיימת בתכנית בניית העיר (תב"ע). הטמעת עקרונות אלה מביאה לתחבורה שיש בה תועלת חברתית, סביבתית ואקולוגית, ומאפשרת שימוש במקורות אנרגיה שאינם מתכלים. עקרונות רבים עומדים בבסיס תחבורה עירונית מקיימת, וכוללים בין היתר תחבורה שיתופית, תחבורה ציבורית מהירה ויעילה, אגרת גודש ותכנון עירוני מתקדם, המאפשר תנועה במרחב העירוני באמצעות הליכה או רכיבה על אופניים.

תחבורה עירונית מקיימת מביאה להפחתת הנסועה ברכב פרטי ומעודדת נסיעה בתחבורה ציבורית, רכיבה על אופניים והליכה. קידום מערכת תחבורה מקיימת בגוש דן הוא אינטרס לאומי, המחייב גיבוש חזון בעל מעוף ועבודה משותפת של גורמים מכל רמות הממשל והמגזרים כדי להביא למימושו לטובת הציבור הרחב בגוש דן בפרט ובישראל בכלל.

בשולחן הדיונים שלפניכם כינסנו נציגים מהמגזר הציבורי ומהמגזר הפרטי, חוקרים מהאקדמיה ומומחים נוספים, כדי לבחון מהי תחבורה עירונית מקיימת לפי זווית ראייתם, ואילו מודלים של תחבורה עירונית מקיימת הקיימים בעולם ניתן יהיה להטמיע ברחבי המטרופולין של גוש דן.

אנחנו מקווים שהפרסום בדפים הבאים, כמו גם האירוע בנושא שנערך בחסות 'אקולוגיה וסביבה' בספטמבר 2015 שכלל פאנל בהשתתפות הכותבים הנכבדים, תורמים את חלקם להבהרת התפיסות השונות ולמיקוד בהסכמות, כך שהדברים המתוארים בעמודים הבאים יהפכו למציאות בשנים הקרובות.





ציטוט מומלץ

כהן ת. 2015. יצירת תחבורה עירונית מקיימת בגוש דן עד 2030. אקולוגיה וסביבה 6(3).
העתק

יצירת תחבורה עירונית מקיימת בגוש דן עד 2030
תומר כהן
לקראת המעבר להפעלת מערכות תחבורה שיתופיות-אוטונומיות
יורם שיפטן
במה שונים אופניים שיתופיים מאוטובוסים עירוניים?
עידו שמיר
איזהו גיבור? הכובש את יצרו
מירב מורן
הפתרון לצמצום זיהום האוויר בגוש דן – יותר תחבורה ציבורית, פחות כלי רכב פרטיים ובלי רכבי הדיזל הישנים
אמיר זלצברג
תכנון תחבורה בעידן המידע
ירון עברון
חזון חברתי-סביבתי בצל המציאות התחבורתית העגומה
יותם אביזוהר

מתוך: 

גיליון סתיו 2015 / כרך 6(3) / דלקים חלופיים ואנרגיה


ציטוט מומלץ

כהן ת. 2015. יצירת תחבורה עירונית מקיימת בגוש דן עד 2030. אקולוגיה וסביבה 6(3).
העתק

נושאים

הסביבה הבנויה (194) קיימות עירונית (51) תחבורה ציבורית עירונית (18)
תחבורה (53) תחבורה ציבורית (15) תכנון ומדיניות תחבורה (25)

שתפו

מצאתם טעות במאמר?


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לראש העמוד