אקולוגיה וסביבה
לכל הדיונים

המתח בין שמירת טבע לזכויות בעלי החיים

11 באפריל, 2016

תן זהוב בפארק הירקון | צילום: שמעון זהבי

מאת

שחר שלוח
מערכת אקולוגיה וסביבה

מאת

שחר שלוח
מערכת אקולוגיה וסביבה

זכויות בעלי חיים ורווחת בעלי חיים, בהם גם חיות הבית והמשק, לא היו תמיד חלק מהשיח הסביבתי. קיימות שתי גישות להגנת הטבע: גישת השימור (conservation) שמתייחסת לטבע כאל משאב ומגִנה עליו מסיבות תועלתניות, וגישת ההגנה (preservation) שרואה בטבע ישות בעלת ערך פנימי שראויה להגנה, ללא קשר הכרחי לתועלת שהאדם מפיק ממנה.

את התפתחות השיח בנושא שמירת הטבע ניתן לזקוף במידה רבה לזכותו של האקולוג, היערן והסופר האמריקאי אלדו לאופולד, דמות בולטת בסביבתנות המודרנית. בספרו A Sand County Almanac ("יומנו של מחוז חול") [1] כתב לאופולד: "דבר הוא נכון כאשר הוא נוטה לשמר את השלמות, היציבות והיופי של הקהילה הביוטית, והוא שגוי כאשר נטייתו אחרת". המשפט הזה משקף את גישתם של רבים מאלה שהסביבה והטבע יקרים ללבם.

לאופולד הפך מצייד לסביבתן כשראה "להבה ירוקה פראית דועכת" בעיניה של זאבה, לאחר שירה בה. באותו רגע הוא הבין שלזאבה – כמו לחיות בר אחרות, כמו להר וכמו ליער – יש זכות קיום ללא קשר לתועלת שיש בה לאדם. אבל אפילו לאופולד עושה-ההיסטוריה, שיצא בנחישות להגנתן של חיות הבר, הפנה עורף אל חיות המשק והבית. הוא ראה באכילת בשר, למשל, חלק מהסדר הטבעי. לשיטתו, חיות הבית והמשק אינן חלק מהטבע, ואין קשר בין הגנה עליהן לבין שמירה על הסביבה.

דברים השתנו מאז 1949, השנה שבה יצא לאור "יומנו של מחוז חול". שיח הזכויות, שבהתחלה כלל בארצות המערב רק גברים לבנים, הרחיב את מעגליו והחל להקיף גם שחורים, ילדים ונשים, ובהמשך גם את בעלי החיים. לכלבים, לפרות, לנשרים ולחומטים אין זכות הצבעה, אך לשוחרי שלומם יש הכוח הפוליטי לצאת להגנתם, וגרימת סבל מכוונת לבעלי חיים נחשבת עבֵרה בחברה שאנו חיים בה.

מצב העניינים החדש מציב אתגרים בפני מי שצריך לבחור בין הגנה על מינים ועל מערכות אקולוגיות לבין הגנה על חיות כפרטים. מינים פולשים, מינים מתפרצים וחיות בית שהתפראו מאיימים על הישרדותם של מינים מקומיים, מערערים את יציבותן של מערכות אקולוגית, ופוגעים במגוון הביולוגי. על מי נגזר לשלם את המחיר – על הדררה, המיינה והתוכי הנזירי שהובאו לכאן בידי האדם, או על דרור הבית, הדוכיפת ונקר סורי הנדחקים על-ידם?

כדי ללמוד על הקונפליקט ועל הגישות השונות ביחס אליו הזמנו נציגים מגופים שונים, העוסקים בהגנת הסביבה, בזכויות בעלי חיים או בשניהם, להסביר את עמדתם. יש כאלה שבוחרים לראות את "התמונה הגדולה" של הסביבה הטבעית, ויש מי שמעדיפים לדבר במונחים של "פרטים" ולא של "מינים", ורואים בכל פרט ופרט ישות בעלת זכות לחיים. אנו מקווים שהדיון יתרום לשיח, ואולי אף יוביל לדרך אמצע שבה הרוב, אם לא הכול, יצאו נשכרים.


  1. Leopold A. 1949. A Sand County Almanac: And Sketches Here and There. Oxford University Press.




ציטוט מומלץ

שלוח ש. 2016. המתח בין שמירת טבע לזכויות בעלי החיים. אקולוגיה וסביבה 7(1).
העתק

המתח בין שמירת טבע לזכויות בעלי החיים
שחר שלוח
בבית, במשק ובבר – זכויות בעלי חיים והקונפליקטים ביניהן
יעל כהן-פארן
מדיניות ציד למטרת ויסות אוכלוסיות בעלי חיים
יהושע שקדי
אין לובי לחיות הבר
שמוליק יידוב, דן אלון, נועה יאיון
לא קיים מתח בין שמירה אמִתית על הסביבה לבין זכויות בעלי החיים
יונתן שפיגל
שמירת טבע בחמלה
דרור בן-עמי

מתוך: 

גיליון אביב 2016 / כרך 7(1)


ציטוט מומלץ

שלוח ש. 2016. המתח בין שמירת טבע לזכויות בעלי החיים. אקולוגיה וסביבה 7(1).
העתק

נושאים

תכנון, כלכלה וחברה (519) פילוסופיה סביבתית (44) תפיסות וגישות ביחס לטבע ולסביבה (37)

שתפו

מצאתם טעות במאמר?


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לראש העמוד