אקולוגיה וסביבה

המהפכה הדיגיטלית בעולם התחבורה

19 באוקטובר, 2015

פיתוח ישראלי – City transformer, רכב המתכווץ לכדי גודל של אופנוע | צילום: אסף קליגר


מאת

ליאור זנו
EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה
בועז ממו
EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה

מאת

ליאור זנו
EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה
בועז ממו
EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה

בעידן של שינויים דיגיטליים, פריצות דרך טכנולוגיות, רובוטיקה מתקדמת ומודעות סביבתית, הופך להיות ברור יותר ויותר כי דרכי התחבורה עומדות בפני שינוי, וישראל יכולה לתפוס מקום משמעותי בעיצוב תחבורת העתיד.

כשקהילת EcoMotion לתחבורה חכמה הוקמה, בשלהי 2013, ניסינו להבין איך להשתמש בחדשנות כדי לעודד פיתוחים שיקדמו את התחבורה כך שאיכות החיים בישראל ובעולם תשתפר, איך אפשר ליצור מסה של יזמים ולקדם אותם, וגם איך ייראה עתיד התחבורה העולמית.

על השאלה האחרונה קשה לענות, שכן היא מורכבת משאלות רבות של טכנולוגיה, אסדרה ופוליטיקה רבות, אבל פיתוחים רבים כבר מצביעים על כיוונים ברורים – מכאלה שנראים קרובים, כגון כלי רכב אוטונומיים שלא זקוקים לנהג ומתקשרים עצמאית ביניהם ועם התשתיות; סוף לכלי רכב בבעלות פרטית והרחבת הנסיעות השיתופיות; מעבר להנעה בחשמל, במימן או בגז במקום בבנזין או בדיזל – ועד לפיתוחים עתידניים יותר, דוגמת מיזם Hyperloop של אילון מאסק שמתכוון לשנע קפסולות ענק בצינורות מתכת ממוגנטים במהירות עצומה; SkyTran שמפותחת בתעשייה האווירית בישראל ומתעתדת להעביר את התחבורה הציבורית העירונית לנסיעה בגובה בקפסולות מיוחדות; מכוניות מעופפות של חברת Terrafugia.

מישראל, מהמובילות במדינות העולם בחדשנות דיגיטלית, בהחלט יכולה לצאת הבשורה. מלבד ה-SkyTran, גם תחומי התחבורה החכמה התעוררו לחיים בישראל בשנים האחרונות – מיזם בטר פלייס רחב ההיקפים הסב תשומת לב בין-לאומית נרחבת אל ישראל למרות כישלונו, פעילותו של מרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בישראל התרחבה, חברות כמו Waze, Mobileye ורבות אחרות זכו להצלחה עולמית. לכל אלה מצטרפת תרומתן המכרעת של התעשיות הביטחוניות הישראליות, שהן חוד החנית הטכנולוגית העולמית בהיבטים רבים של תחבורה.

EcoMotion הוקמה במטרה לעודד פעילות יזמית רחבה בתחום התחבורה החכמה, ולמצב את ישראל כסביבת פיתוח וניסוי אטרקטיבית בתחום. מטרת הפעילות היא לעודד יצירת דרכים חדשות, יעילות, נקיות ובטוחות יותר לנוע בתוך הערים ומחוצה להן. EcoMotion מקדמת בישראל סדנאות מקצועיות, חשיפה לטכנולוגיות חדשות, אירועים ליזמים, לסטודנטים, לחברות ולמשקיעים, ומנהלת את המאיץ לתחבורה חכמה שפועל במסגרת המכון לחדשנות תחבורתית באוניברסיטת תל-אביב. את הקהילה מנהל המכון הישראלי לחדשנות, בתמיכת מִנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, משרד המדע, קרן היסוד והתעשייה המקומית.

עם הקמת EcoMotion היו בישראל כ-70 חברות הזנק מקומיות, שעסקו בתחומי התחבורה החכמה השונים, החל באפליקציות תחבורה, דרך שיפורים במנועים, בסוללות, בתקשורת, בתחליפי נפט, ועד לרכבים חשמליים ואוטונומיים. כדי לעודד את התחום קיימה EcoMotion אירועי חדשנות, חשיפה לעולמות תוכן וסדנאות, יצרה קישורים, אפשרה העלאת צרכים וחיבורים לגופים ממשלתיים וציבוריים, לאקדמיה ולתעשייה ובעיקר התמקדה ביצירת מפגשים בין אנשים וגופים מהתחום, שיכולים לשתף פעולה. המפגש, ההבנה עבור היזמים שהם לא לבד, אלא חלק מסביבה תוססת ותומכת, גורמים שינוי.

היום, באמצעה של 2015, אנחנו כבר מכירים כ-300 חברות הזנק ישראליות בתחומי התחבורה החכמה וכ-2,500 חברי קהילה מישראל ומהעולם.

עם ההתעניינות הבין-לאומית ההולכת וגוברת בתחום, והפתיחות של מוסדות מקומיים לשימוש בחדשנות לשיפור רמת החיים של תושבי המדינה ולצמצום פערים חברתיים – אנו אופטימיים, ובלי ספק ניתן כבר לומר שהמהפכה הדיגיטלית בתחבורה כבר כאן.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


ציטוט מומלץ

זנו ל וממו ב. 2015. המהפכה הדיגיטלית בעולם התחבורה. אקולוגיה וסביבה 6(3): 201–202.
העתק



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחקרי סביבה אצלך בתיבה

    מחקרי סביבה אצלך בתיבה


      מאת

      ליאור זנו
      EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה
      בועז ממו
      EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה

      מאת

      ליאור זנו
      EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה
      בועז ממו
      EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה


      ציטוט מומלץ

      זנו ל וממו ב. 2015. המהפכה הדיגיטלית בעולם התחבורה. אקולוגיה וסביבה 6(3): 201–202.
      העתק

      תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

      נגמרו ההנחות – מיסוי כאמצעי כלכלי יעיל להפחתת פליטות גזי חממה

      גיליון סתיו 2024 / כרך 15(3) / אקלים של שינוי

      התחום האפור שבין הירוק לאדום – היבטי עלות-תועלת של תרומת חברה מזהמת לקידום מחקר או פרויקט אקדמי-סביבתי

      עדי וולפסון, אופירה אילון

      גיליון חורף 2023 / כרך 14(4) האם מימון תוכנית לימודים אקדמית בתחום מדעי הסביבה, מימון מחקרים, מלגות או תמיכה בפרויקט סביבתי יכולים להתפרש כרצון לקבל "הכשר" לזיהום ולפגיעה בסביבה הטבעית ובסביבה האנושית?

      האם מימון תוכנית לימודים אקדמית בתחום מדעי הסביבה, מימון מחקרים, מלגות או תמיכה בפרויקט סביבתי יכולים להתפרש כרצון לקבל "הכשר" לזיהום ולפגיעה בסביבה הטבעית ובסביבה האנושית?

      גיליון חורף 2023 / כרך 14(4)

      שימוש בכלים מתחום הכלכלה ההתנהגותית במטרה לזרז מעבר לכלי רכב בהנעה חשמלית

      גל סקרלט, סתו רוזנצוויג, אופיר רובין

      גיליון חורף 2023 / כרך 14(4) האם מי שנוהג ברכב חשמלי מרוויח או שמא מי שלא נוהג ברכב חשמלי מפסיד? זה אולי נשמע אותו הדבר, אבל ההבדל הפעוט לכאורה במסגור יכול להשפיע גם על הסיכוי שלך לעבור לכלי רכב חשמלי

      האם מי שנוהג ברכב חשמלי מרוויח או שמא מי שלא נוהג ברכב חשמלי מפסיד? זה אולי נשמע אותו הדבר, אבל ההבדל הפעוט לכאורה במסגור יכול להשפיע גם על הסיכוי שלך לעבור לכלי רכב חשמלי

      גיליון חורף 2023 / כרך 14(4)
      לראש העמוד