אקולוגיה וסביבה

המהפכה הדיגיטלית בעולם התחבורה

19 באוקטובר, 2015

פיתוח ישראלי – City transformer, רכב המתכווץ לכדי גודל של אופנוע | צילום: אסף קליגר


מאת

ליאור זנו
EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה
בועז ממו
EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה

מאת

ליאור זנו
EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה
בועז ממו
EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה

בעידן של שינויים דיגיטליים, פריצות דרך טכנולוגיות, רובוטיקה מתקדמת ומודעות סביבתית, הופך להיות ברור יותר ויותר כי דרכי התחבורה עומדות בפני שינוי, וישראל יכולה לתפוס מקום משמעותי בעיצוב תחבורת העתיד.

כשקהילת EcoMotion לתחבורה חכמה הוקמה, בשלהי 2013, ניסינו להבין איך להשתמש בחדשנות כדי לעודד פיתוחים שיקדמו את התחבורה כך שאיכות החיים בישראל ובעולם תשתפר, איך אפשר ליצור מסה של יזמים ולקדם אותם, וגם איך ייראה עתיד התחבורה העולמית.

על השאלה האחרונה קשה לענות, שכן היא מורכבת משאלות רבות של טכנולוגיה, אסדרה ופוליטיקה רבות, אבל פיתוחים רבים כבר מצביעים על כיוונים ברורים – מכאלה שנראים קרובים, כגון כלי רכב אוטונומיים שלא זקוקים לנהג ומתקשרים עצמאית ביניהם ועם התשתיות; סוף לכלי רכב בבעלות פרטית והרחבת הנסיעות השיתופיות; מעבר להנעה בחשמל, במימן או בגז במקום בבנזין או בדיזל – ועד לפיתוחים עתידניים יותר, דוגמת מיזם Hyperloop של אילון מאסק שמתכוון לשנע קפסולות ענק בצינורות מתכת ממוגנטים במהירות עצומה; SkyTran שמפותחת בתעשייה האווירית בישראל ומתעתדת להעביר את התחבורה הציבורית העירונית לנסיעה בגובה בקפסולות מיוחדות; מכוניות מעופפות של חברת Terrafugia.

מישראל, מהמובילות במדינות העולם בחדשנות דיגיטלית, בהחלט יכולה לצאת הבשורה. מלבד ה-SkyTran, גם תחומי התחבורה החכמה התעוררו לחיים בישראל בשנים האחרונות – מיזם בטר פלייס רחב ההיקפים הסב תשומת לב בין-לאומית נרחבת אל ישראל למרות כישלונו, פעילותו של מרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בישראל התרחבה, חברות כמו Waze, Mobileye ורבות אחרות זכו להצלחה עולמית. לכל אלה מצטרפת תרומתן המכרעת של התעשיות הביטחוניות הישראליות, שהן חוד החנית הטכנולוגית העולמית בהיבטים רבים של תחבורה.

EcoMotion הוקמה במטרה לעודד פעילות יזמית רחבה בתחום התחבורה החכמה, ולמצב את ישראל כסביבת פיתוח וניסוי אטרקטיבית בתחום. מטרת הפעילות היא לעודד יצירת דרכים חדשות, יעילות, נקיות ובטוחות יותר לנוע בתוך הערים ומחוצה להן. EcoMotion מקדמת בישראל סדנאות מקצועיות, חשיפה לטכנולוגיות חדשות, אירועים ליזמים, לסטודנטים, לחברות ולמשקיעים, ומנהלת את המאיץ לתחבורה חכמה שפועל במסגרת המכון לחדשנות תחבורתית באוניברסיטת תל-אביב. את הקהילה מנהל המכון הישראלי לחדשנות, בתמיכת מִנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, משרד המדע, קרן היסוד והתעשייה המקומית.

עם הקמת EcoMotion היו בישראל כ-70 חברות הזנק מקומיות, שעסקו בתחומי התחבורה החכמה השונים, החל באפליקציות תחבורה, דרך שיפורים במנועים, בסוללות, בתקשורת, בתחליפי נפט, ועד לרכבים חשמליים ואוטונומיים. כדי לעודד את התחום קיימה EcoMotion אירועי חדשנות, חשיפה לעולמות תוכן וסדנאות, יצרה קישורים, אפשרה העלאת צרכים וחיבורים לגופים ממשלתיים וציבוריים, לאקדמיה ולתעשייה ובעיקר התמקדה ביצירת מפגשים בין אנשים וגופים מהתחום, שיכולים לשתף פעולה. המפגש, ההבנה עבור היזמים שהם לא לבד, אלא חלק מסביבה תוססת ותומכת, גורמים שינוי.

היום, באמצעה של 2015, אנחנו כבר מכירים כ-300 חברות הזנק ישראליות בתחומי התחבורה החכמה וכ-2,500 חברי קהילה מישראל ומהעולם.

עם ההתעניינות הבין-לאומית ההולכת וגוברת בתחום, והפתיחות של מוסדות מקומיים לשימוש בחדשנות לשיפור רמת החיים של תושבי המדינה ולצמצום פערים חברתיים – אנו אופטימיים, ובלי ספק ניתן כבר לומר שהמהפכה הדיגיטלית בתחבורה כבר כאן.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


ציטוט מומלץ

זנו ל וממו ב. 2015. המהפכה הדיגיטלית בעולם התחבורה. אקולוגיה וסביבה 6(3): 201–202.
העתק




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחקרי סביבה אצלך בתיבה

    מחקרי סביבה אצלך בתיבה


      מאת

      ליאור זנו
      EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה
      בועז ממו
      EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה

      מאת

      ליאור זנו
      EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה
      בועז ממו
      EcoMotion – קהילה לתחבורה חכמה


      ציטוט מומלץ

      זנו ל וממו ב. 2015. המהפכה הדיגיטלית בעולם התחבורה. אקולוגיה וסביבה 6(3): 201–202.
      העתק

      תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

      ים המלח: הגישה הסביבתית-אזורית

      מיכל שגיב

      גיליון אביב 2011 / כרך 2(1) שיקום ים המלח ומורד הירדן אפשרי, אך מצריך מעבר לניהול ביקושים מיטבי במגזר הביתי והחקלאי, ויישום מדיניות מים חדשנית שאינה מקובעת על החלטות עבר. זו מדיניות שאינה בהכרח קלה ליישום, אך הרציונל הכלכלי שמאחוריה ברור ומוכח, מדיניות שבה צמיחה כלכלית לא מצדיקה את הכחדת נכסי הטבע שלנו ואת כריתת הענף שכולנו יושבים עליו

      שיקום ים המלח ומורד הירדן אפשרי, אך מצריך מעבר לניהול ביקושים מיטבי במגזר הביתי והחקלאי, ויישום מדיניות מים חדשנית שאינה מקובעת על החלטות עבר. זו מדיניות שאינה בהכרח קלה ליישום, אך הרציונל הכלכלי שמאחוריה ברור ומוכח, מדיניות שבה צמיחה כלכלית לא מצדיקה את הכחדת נכסי הטבע שלנו ואת כריתת הענף שכולנו יושבים עליו

      גיליון אביב 2011 / כרך 2(1)

      פיתוח בנגב ולא פיתוח הנגב – ההזדמנות הגלומה בהחלפת אות אחת

      גילי ברוך, אסף רז

      גיליון אביב 2012 / כרך 3(1) / הנגב פיתוח הנגב, בה"א הידיעה, מניח שהנגב הוא אובייקט לפיתוח מנקודת מבטם של אחרים, בעוד פיתוח בנגב, בבי"ת, הוא פיתוח מקומי

      פיתוח הנגב, בה"א הידיעה, מניח שהנגב הוא אובייקט לפיתוח מנקודת מבטם של אחרים, בעוד פיתוח בנגב, בבי"ת, הוא פיתוח מקומי

      גיליון אביב 2012 / כרך 3(1) / הנגב

      המלצה למדיניות ולעקרונות של התרעה על צונאמי בישראל

      עמוס סלמון, סרג'יו דב רוזן, יפים גיטרמן, אמיר יהב, שלום בן אריה, יוסי דבוטון, דלית דובר, מיכאל ואטנמכר, טוביה מילוא

      גיליון סתיו 2017 / כרך 8(3) מענה לאירוע צונאמי דורש היערכות מקצה לקצה, מרגע היווצרותו ועד לתגובת אחרון האזרחים שעלולים להיפגע ממנו. בשל היקפו האפשרי של האירוע נערכות אליו מדינות מבעוד מועד תוך הנחיית הציבור ובעלי התפקידים בחוף כיצד להגיב בזמן אמת, ובונות תכנית לשיקום במקרה הצורך

      מענה לאירוע צונאמי דורש היערכות מקצה לקצה, מרגע היווצרותו ועד לתגובת אחרון האזרחים שעלולים להיפגע ממנו. בשל היקפו האפשרי של האירוע נערכות אליו מדינות מבעוד מועד תוך הנחיית הציבור ובעלי התפקידים בחוף כיצד להגיב בזמן אמת, ובונות תכנית לשיקום במקרה הצורך

      גיליון סתיו 2017 / כרך 8(3)
      לראש העמוד