אקולוגיה וסביבה
לכל הדיונים

רב-שיח בנושא חזון לתחבורה מקיימת בישראל

1 במאי, 2011

רק בעשור האחרון מוסטים תקציבי משרד התחבורה מתשתיות תחבורה פרטית לתשתיות תחבורה בת-קיימא | צילום: אילן מלסטר, באדיבות המשרד להגנת הסביבה

מאת

אריק טפיירו
החברה להגנת הטבע
רותי שורץ
החברה להגנת הטבע

מאת

אריק טפיירו
החברה להגנת הטבע
רותי שורץ
החברה להגנת הטבע

מי מאיתנו לא ‘בילה’ בפקק? כשיורדות מספר טיפות גשם או כשמתרחשת תאונה בכביש מרכזי הופכת ישראל לפקק אחד גדול.
כיום, כ-70% מסך אמצעי התחבורה הממונעים הם כלי רכב פרטיים, ואילו חלקם של האוטובוסים מסתכם ב-1% בלבד. המהפך שהחל בשנות ה-80 ביחס שבין מספר כלי הרכב הפרטיים לשאר אמצעי התחבורה עדיין לא הסתיים. מספר כלי הרכב על הכבישים נמצא בעלייה מתמדת (על פי החזון של מכונית לכל פועל) וכך גם מספר הנסיעות הממוצע לתושב. לאחרונה מתווספים נתיבי תחבורה ציבורית ונסללים כבישי אגרה, מתוכננות אגרות גודש, עלויות החנייה מתייקרות וכך גם הדלק – אולם תחליף לרכב פרטי אין. רכבת ישראל מושבתת חדשות לבקרים, הרכבות הקלות עדיין לא החלו לפעול, מסלולי האוטובוסים ארוכים ומפותלים ונתיבי אופניים מצויים בחיתוליהם.
עד לשנים האחרונות נסללו בכל פעם כבישים נוספים כדי להתגבר על קצב הגידול במספר המכוניות. כיום ברור כי אין בכך פתרון. קיימת הסכמה כי כדי שניתן יהיה לוותר על הרכב הפרטי כאמצעי הנסיעה העיקרי יש לשפר את השירות של התחבורה הציבורית ולהשקיע בפיתוח מערכות להסעת המונים. במדינות רבות בעולם, בעיקר באירופה, הפנימו כבר לפני שנים רבות את יתרונותיה הכלכליים, החברתיים ובעיקר את היתרונות הסביבתיים הרבים של התחבורה הציבורית. בישראל אנו מצויים על סיפו של החזון.
כדי שחזון זה יהפוך למציאות נדרש שינוי מערכתי כולל. את זאת אמורה לשנות תמ“א 42 – תכנית המתאר הארצית המשולבת לתחבורה יבשתית, שנועדה לשלב בין מערכות התחבורה של מדינת ישראל: כבישים, מסילות ברזל, אופניים, רכבות קלות ורכבות כבדות. עד היום קודמו מערכות אלו בתכניות נפרדות לכבישים (תמ“א 3), למסילות ברזל (תמ“א 23) ועוד. התמ“א החדשה תיצור מסגרת תכנונית תחבורתית ראויה ורצויה למדינת ישראל, עם מבט לעתיד.
מיליארדי שקלים מושקעים בכבישים, במסילות ובמערכות להסעת המונים. בשלושת המטרופולינים הגדולים נעשה שדרוג מקיף של התחבורה הציבורית. במטרופולין תל-אביב קיימים מספר פרויקטים של תחבורה ציבורית, כדוגמת הקו האדום של הרכבת הקלה מפתח תקווה ועד לבת ים דרך תל-אביב, עד כה נסללו ברחבי העיר יותר מ-100 ק“מ שבילי אופניים, ומקודמת התכנית לארגון מחדש של התחבורה הציבורית. בחיפה מוקמת בימים אלה ממש התשתית למערכת אוטובוסים רבי קיבולת BRT שנקראת “המטרונית“, וכוללת שלושה קווים מהקריות למרכזי העסקים של חיפה. בירושלים החלו נסיעות המבחן של הרכבת הקלה, ולצד כל אלה מורגשת תנופה בתכנון ובפיתוח קווי רכבת ישראל כמו הקו המהיר שכבר נמצא בביצוע, מירושלים לתל-אביב (1A), קו אשקלון-באר שבע ורכבת העמק.
אין ספק כי אנו מצויים בעיצומה של מהפכה תחבורתית. האם מדובר על חלום מתוק של תחבורה בת-קיימא או שמא זוהי פנטזיה תחבורתית? האם השיקולים המנחים את קובעי המדיניות הם שיקולי קיימות או שמא שיקולים פוליטיים ועסקיים צרים? האם נעשה שיתוף הציבור כמתבקש? האם העשייה מספקת או שאולי צריך להפנות אותה לכיוונים אחרים? על כל אלה ועוד ברב-שיח שלפנינו.



מאמר זה עבר שיפוט עמיתים





ציטוט מומלץ

טפיירו א ושורץ ר. 2011. רב-שיח בנושא חזון לתחבורה מקיימת בישראל. אקולוגיה וסביבה 2(2): 141–151.
העתק

רב-שיח בנושא חזון לתחבורה מקיימת בישראל
אריק טפיירו, רותי שורץ
מבט אנושי על תחבורה וקיימות
עמית עסיס
פיתוח בר-קיימא של תחבורה בישראל
יורם שיפטן, רוברט אסחאק
מדיניות משרד התחבורה לפיתוח בר-קיימא
אלכס לנגר
תחבורה ציבורית – לאן?
יוסי סעידוב
תחבורה עירונית בת-קיימא
דוד מהלאל
תחבורה בת-קיימא – בין אוטופיה למציאות
שוקי כהן

מתוך: 

גיליון קיץ 2011 / כרך 2(2)


מאמר זה עבר שיפוט עמיתים


ציטוט מומלץ

טפיירו א ושורץ ר. 2011. רב-שיח בנושא חזון לתחבורה מקיימת בישראל. אקולוגיה וסביבה 2(2): 141–151.
העתק

נושאים

הסביבה הבנויה (194) תחבורה ציבורית עירונית (18)
תכנון, כלכלה וחברה (519) פיתוח בר-קיימא (77)

מילות מפתח

מדיניות סביבתית (82) תכנון עירוני (11)

שתפו

מצאתם טעות במאמר?


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לראש העמוד