אקולוגיה וסביבה

הדברה ביולוגית של צמרית האורן בישראל באמצעות אקלום זבוב טורף

2 במאי, 2010

הזבוב הטורף על מחטי אורן ימי | צילום: וולטר נגאמין


מאת

דוד ברנד
אגף הייעור, קק"ל
צבי מנדל
מִנהל המחקר החקלאי–מרכז וולקני

מאת

דוד ברנד
אגף הייעור, קק"ל
צבי מנדל
מִנהל המחקר החקלאי–מרכז וולקני

פרויקט חדש של קק"ל בשיתוף עם מִנהל המחקר החקלאי ושירות הייעור האמריקני, שבמסגרתו אותר הזבוב הטורף (Neolucopis tapiae) ביערות בהוואי והובא לישראל.

הזבוב הובא לישראל במסגרת המאמצים להדברה ביולוגית של אוכלוסיות צמרית האורן (Pineus pini). צמרית האורן היא כנימה שהתגלתה בישראל בשנת 2006 בחורשת אורנים בירושלים. היא גורמת לתמותה של 25%–10 מהעומדים הצעירים של מיני אורנים שונים. כל מיני האורן הים תיכוניים הנטועים בארץ רגישים לכנימה, במיוחד אורן הצנובר (Pinus pinea). הכנימה מצויה כיום בצפון הארץ ובאזורים הגבוהים של הרי המרכז והיא נמצאת במגמת התפשטות.

צמרית האורן היא כנימה ממשפחת הכנימות הצמריות (Adelgidae), המופיעות באופן טבעי באירופה ובמערב אסיה. הכנימה הועברה מאזור תפוצתה הטבעי לאזורים רבים בעולם תוך שהיא מתבססת בהצלחה גם באזורים טרופיים וסוב-טרופיים, בעיקר בעקבות מיזמי ייעור גדולים של מיני אורן. לכנימה גמישות אקולוגית מדהימה, היא משגשגת בחגורות אקלים שונות ומאכלסת מספר רב של מיני אורן. כיום מצויה הכנימה בכל היבשות.

בשלבים המוקדמים של הנגיעות מצויה הכנימה תחת קשקשי הקליפה, וקשה לגלותה. הזחלים ישובים עמוק בבסיס המחטים. מאוחר יותר, עם הגידול באוכלוסיית הכנימה על העץ, היא מתפשטת גם לענפונים ולענפים ואז מתגלה משטח קורי השעווה המופרשים על-ידי הכנימות, בעיקר על-ידי המטילות שבהן. הצהבת העלווה, התייבשות של הענפונים ועיוותים בצימוח הם מהסימנים הבולטים של הפגיעה על-ידי צמרית האורן. התקפות הכנימה במדינות אפריקה היו הרסניות וגרמו נזק קשה לעומדי האורן במרכז היבשת ובדרומה. הנזקים בצפון אפריקה, באזור הים התיכון ובמרכז אירופה היו מתונים יחסית. בהוואי הודברה צמרית האורן בהצלחה על-ידי אקלום של הזבוב הטורף.

דוד ברנד מקק"ל, פרופ' צבי מנדל ממִנהל המחקר החקלאי וד"ר טום קולוני משירות הייעור של ארה"ב סיירו בשלושה איים בהוואי לשם איתור, זיהוי ואיסוף של הזבוב הטורף. פעולות האקלום של הזבוב הטורף התבצעו בהוואי לפני למעלה מ-30 שנה. יעילות ההדברה הביולוגית של הכנימה הצמרית הייתה גבוהה מאוד וכיום קשה מאוד למצוא אוכלוסיות של הכנימה הצמרית ושל הזבוב הטורף בעצי האורן בהוואי.

הסיורים לאיתור מושבות של הצמרית בהוואי נערכו בשלושה אייים: Oahu, Maui ו-Hilo. באי הראשון, החיפושים בעומדים צעירים של אורן הים (P. pinaster) העלו חרס, ב-Maui נמצאו מושבות של צמרית בשני אתרים של עצי אורן ירושלים (P. halepensis) ותיקים (עץ נדיר בהוואי), בעיקר בקצות הצימוח. המושבות היו מאוכלסות כולן ברימות של הזבוב הטורף. ב-Hilo התגלתה הצמרית על זריעים של אורן הים בחלקות יער קטנות שהתחדשו לאחר שרפה.

החומר הצמחי שנאסף מוין ונארז במעבדות של משרד החקלאות של הוואי בהונולולו כדי לשלחו לישראל. החומר הצמחי והחרקים שעליו הגיעו ארצה, והוכנסו על-פי הנדרש להסגר בתחנה של השירותים להגנת הצומח ולביקורת. כיום נערך מעקב אחר התפתחות הזבובים על גבי שתילים של אורן הצנובר הנגועים בכנימה הצמרית. נבחנת הספציפיות של הזבוב לכנימה. אנו מקווים, שתוך מספר חודשים, עם סיום המבחנים, יאושר שחרור הזבוב מההסגר על-ידי השירותים להגנת הצומח ולביקורת, ונוכל לפזר את האויב הטבעי בחלקות עצי אורן הצנובר בגליל. תקוותנו, שפעילות זו תביא להדברה יעילה של צמרית האורן ולהגבלת התפשטותה ביערות האורן של ישראל.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


ציטוט מומלץ

ברנד ד ומנדל צ. 2010. הדברה ביולוגית של צמרית האורן בישראל באמצעות אקלום זבוב טורף. אקולוגיה וסביבה 1(2).
העתק




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחקרי סביבה אצלך בתיבה

    מחקרי סביבה אצלך בתיבה


      מאת

      דוד ברנד
      אגף הייעור, קק"ל
      צבי מנדל
      מִנהל המחקר החקלאי–מרכז וולקני

      מאת

      דוד ברנד
      אגף הייעור, קק"ל
      צבי מנדל
      מִנהל המחקר החקלאי–מרכז וולקני



      ציטוט מומלץ

      ברנד ד ומנדל צ. 2010. הדברה ביולוגית של צמרית האורן בישראל באמצעות אקלום זבוב טורף. אקולוגיה וסביבה 1(2).
      העתק

      תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

      פרויקט פצלי השמן בישראל – קידום עצמאות בתחום האנרגיה תוך שמירה על הסביבה

      יובל ברטוב

      גיליון קיץ 2010 / כרך 1(2) פרויקט פצלי השמן הוא בעל משמעות אדירה לעתידה של מדינת ישראל, ואנו קוראים לכל הגורמים המעורבים – לתושבים, למשרדי הממשלה ולארגוני הסביבה – לפעול יחד כדי להביא להגשמת הפוטנציאל, תוך הידברות ושיתוף פעולה מלא בין כל הגופים

      פרויקט פצלי השמן הוא בעל משמעות אדירה לעתידה של מדינת ישראל, ואנו קוראים לכל הגורמים המעורבים – לתושבים, למשרדי הממשלה ולארגוני הסביבה – לפעול יחד כדי להביא להגשמת הפוטנציאל, תוך הידברות ושיתוף פעולה מלא בין כל הגופים

      גיליון קיץ 2010 / כרך 1(2)

      התפרצות בהר הגעש Eyjafjallajökull

      לוקאס ג‘קסון

      גיליון קיץ 2010 / כרך 1(2) ענן האפר הוולקני גורם לשיבושי טיסות בכל רחבי אירופה ועלול להשפיע משמעותית על האקלים העולמי

      ענן האפר הוולקני גורם לשיבושי טיסות בכל רחבי אירופה ועלול להשפיע משמעותית על האקלים העולמי

      גיליון קיץ 2010 / כרך 1(2)

      "דרום ירוק" – חוזרים לחיים בסביבה בריאה

      אמיר זלצברג, גל זגרון

      גיליון אביב 2024 / כרך 15(1) / שיקום ופיתוח בר-קיימא של הנגב המערבי באמצעות תוכנית "דרום ירוק" מקדם המשרד להגנת הסביבה תהליכי שיקום סביבתי, תוכניות לפיתוח בר-קיימא ותוכניות לשימור ערכי הטבע והסביבה

      באמצעות תוכנית "דרום ירוק" מקדם המשרד להגנת הסביבה תהליכי שיקום סביבתי, תוכניות לפיתוח בר-קיימא ותוכניות לשימור ערכי הטבע והסביבה

      גיליון אביב 2024 / כרך 15(1) / שיקום ופיתוח בר-קיימא של הנגב המערבי
      לראש העמוד