אקולוגיה וסביבה

שומרי הבר למען המסדרון האקולוגי

29 במרץ, 2019

תלמידי המועצה האזורית דרום השרון חוקרים את שטח המסדרון האקולוגי במסגרת התוכנית "לומדים בשביל דרום השרון" | צילום: דנה ריט, רכזת חינוך לקיימות במועצה אזורית דרום השרון, מטעם היחידה לאיכות הסביבה בשרון


מאת

הדס מרשל ברוך
מנהלת יחידת שטחים פתוחים ואקולוגיה, היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון

מאת

הדס מרשל ברוך
מנהלת יחידת שטחים פתוחים ואקולוגיה, היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון

אזור השרון הוא אזור הולך ומצטופף, רווי בנייה ותוכניות עתידיות המאיימות על השטחים הפתוחים המעטים שנותרו בו. אך בין הערים שרדו איי טבע קטנים ומבודדים, בהם מינים ייחודיים, אנדמיים ו"אדומים". חיבוריות על-ידי מסדרון אקולוגי היא הדרך העיקרית לצמצם הכחדת מינים מקומיים ולשמור על הטבע המקומי בשרון.

היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון היא גוף מקצועי, שמייעץ בתחומי סביבה וקיימות, מפתח ומיישם פתרונות חדשניים עבור שש רשויות השרון: רעננה, כפר-סבא, הוד השרון, דרום השרון, חוף השרון וכוכב יאיר–צור יגאל, שבשטחן כמה צווארי בקבוק של המסדרון הארצי. לנוכח תוכניות בנייה מואצות ומתוך ההבנה לסכנה הגדולה הנשקפת לשטחים הפתוחים של אזור השרון והטבע המקומי, אנו ביחידה האזורית לאיכות הסביבה (להלן היחידה הסביבתית) מקדמים את העלאת המודעות לחשיבות המסדרון האקולוגי בשתי רמות.

ברמה התכנונית, באמצעות הטמעת הוראות סביבתיות לגבי ממשק עם שטחים פתוחים בתוכניות מתאר מפורטות ועבודה בשיתוף אגפי ההנדסה; ברמה החינוכית-קהילתית, על-ידי שילוב הנושא בתוכניות החינוך בבתי הספר ובפעילות קהילתית עם תושבים. אנו מאמינים שהתושבים הם אלה שיכולים לשמור על המסדרון בפועל, בחיי היום-יום, והם אלה שיכולים להוביל את הדרישה לשמור על המסדרון מפני תהלכי העיור המואצים, פיתוח והזנחה.

מבחינה סטטוטורית המסדרון האקולוגי מעוגן בתוכנית המתאר הכוללנית שמקדמת המועצה האזורית דרום השרון ובתוכנית המתאר המקומית שקידמה עיריית כפר סבא . בתוכניות אלה שטחי המסדרון נכללים בייעוד "שטח חקלאי פתוח" שמטיל מגבלות על הבינוי והפיתוח.

מזה תשע שנים מפעילה היחידה האזורית בבתי הספר ובגנים שבתחומה תוכניות "חקר מגוון המינים". השנה התוכנית פועלת באופן מורחב בכל בתי הספר בדרום השרון, וכוללת הסבר על השטחים הפתוחים, האיומים עליהם וגם – מהו מסדרון אקולוגי, מי עובר בו ומדוע. הילדים גדלים לצד שטחים פתוחים המשתנים ללא הרף, וחשוב לנו שהם יצאו החוצה, יכירו את השטחים הפתוחים, יבינו את חשיבותם וגם ייהנו לגלות מי חי שם. במהלך השנה התלמידים חוקרים את השטח ליד בתי הספר, ובסוף השנה יערכו ימי שיא ואף יבחרו איזה ממיני הדגל שעוברים במסדרון יהיה מין הדגל של בית הספר, ויציבו שלטי הסבר על הנושא בשטחים הפתוחים הסמוכים ליישובים.

בקהילה אנו זוכים לעבוד עם מספר קבוצות של תושבים נפלאים, שתורמים מזמנם וממרצם באופן קבוע ומתגייסים לשמירה על המסדרון. קבוצת "שומרי הבר" היא קבוצת תושבים הפועלת מזה שנתיים, בשיתוף עם אתי נפרין, רכזת קהילה במחוז מרכז של רשות הטבע והגנים, ועם רכזות אקולוגיה וקהילה ביחידה הסביבתית. התושבים עברו מספר הכשרות בשיתוף חוקרים ומרצים מאוניברסיטת תל-אביב, אנשי רשות הטבע והגנים והיחידה הסביבתית בנושאים מגוונים הכוללים שטחים פתוחים, ציד, בריכות חורף, זיהום אור ועוד.

במהלך השנה האחרונה יצאו התושבים לסקור את המסדרון האקולוגי ולמפות את זיהום האור הקיים בו. התושבים עברו הכשרה בשיתוף עמותת "אור מכוון", ומאז הם יוצאים לשטח עם מַדֵי אור, ובודקים את הזיהום בתחום שבין הבינוי לשטחים הפתוחים. מצוידים בתוצאות המדידה הם פונים במידת הצורך לרשויות המקומיות בבקשה לצמצם את המפגע.

קבוצת תושבים נוספת ממשיכה זאת השנה השנייה בהעלאת המודעות לבריכות החורף בשרון – בית גידול ייחודי בסכנת הכחדה. הקבוצה עברה הכשרה בשיתוף פרופ' אביטל גזית מאוניברסיטת תל-אביב, היחידה הסביבתית ורשות הטבע והגנים, והם מעבירים את המידע לכלל התושבים בתחנות מידע בשבתות ובאירועים קהילתיים.

בימים אלה מתחילה הכשרה נוספת לתושבים שמעוניינים לעסוק במדע אזרחי בתחום האקולוגיה (במסגרת עבודת הדוקטורט של אסף בן דוד, בהנחייתן של פרופ' תמר דיין מאוניברסיטת תל-אביב ואילת שביט מאוניברסיטת תל חי). התושבים לומדים לזהות עקבות, להניח פלטות עקבות בשטח ואף להקליט ולזהות ציוצי ציפורים, כל זאת במטרה להגדיל את המידע שברשותנו על החי והצומח בשטחי המסדרון האקולוגי. במידע זה נשתמש בהמשך בפועל מול מקבלי החלטות.

בימים אלה מקדמת הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) הקמת שכונה שעתידה לצמצם חלק משמעותי מצוואר הבקבוק של המסדרון האקולוגי בצפון-מזרח כפר-סבא. המידע שהתושבים אוספים ישמש אותנו אל מול מקבלי ההחלטות בתוכנית.

שיתוף התושבים במיפוי ובמדע אזרחי מסייע בהעברת המסר של חשיבות שימור המסדרון האקולוגי "מלמטה למעלה", למען בעלי החיים, הצומח וקיום מערכות אקולוגיות מתפקדות ובריאות שיוכלו להמשיך לספק שירותי מערכת גם לדורות הבאים. אנו בטוחים כי התושבים ברשויות שלנו יהוו חלק משמעותי ומשפיע בדרישה לשמור על המסדרון כשטח פתוח ומתפקד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


ציטוט מומלץ

מרשל ברוך ה. 2019. שומרי הבר למען המסדרון האקולוגי. אקולוגיה וסביבה 10(1).

העתק



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחקרי סביבה אצלך בתיבה

    מחקרי סביבה אצלך בתיבה


      מאת

      הדס מרשל ברוך
      מנהלת יחידת שטחים פתוחים ואקולוגיה, היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון

      מאת

      הדס מרשל ברוך
      מנהלת יחידת שטחים פתוחים ואקולוגיה, היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון


      ציטוט מומלץ

      מרשל ברוך ה. 2019. שומרי הבר למען המסדרון האקולוגי. אקולוגיה וסביבה 10(1).

      העתק

      תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

      רב-שיח בנושא ניהול המסדרונות האקולוגיים

      תמר כפיר, מגי ברטן, רענן אמויאל, עמיר ריטוב, דותן רותם, יהושע שקדי, עפרי גבאי, אסף זנזורי, ערן פייטלסון

      גיליון אביב 2019 / כרך 10(1) / מסדרונות אקולוגיים הגדרת אופן הניהול של המסדרונות האקולוגיים גוררת השאלות רבות ומורכבות: מי צריך לנהל את המסדרונות האקולוגיים? האם הניהול צריך להיות מקומי או שצריך להיות גוף אחד שירכז את ניהול כל המסדרונות? ואולי השאלה כלל אינה במקומה, והמסדרונות לא צריכים ניהול?

      הגדרת אופן הניהול של המסדרונות האקולוגיים גוררת השאלות רבות ומורכבות: מי צריך לנהל את המסדרונות האקולוגיים? האם הניהול צריך להיות מקומי או שצריך להיות גוף אחד שירכז את ניהול כל המסדרונות? ואולי השאלה כלל אינה במקומה, והמסדרונות לא צריכים ניהול?

      גיליון אביב 2019 / כרך 10(1) / מסדרונות אקולוגיים

      שיתופי פעולה בניהול מסדרונות אקולוגיים

      תמר כפיר, מגי ברטן

      גיליון אביב 2019 / כרך 10(1) / מסדרונות אקולוגיים בימים אלה מקודמת במִנהל התכנון תוכנית אסטרטגית לשטחים פתוחים כחלק מהתכנון האסטרטגי של מדינת ישראל לשנת 2040. התוכנית רואה בעדיפות ראשונה את אחריותה לעיגון השטחים הפתוחים כמקור העיקרי למשאבים הטבעיים והתרבותיים בישראל ולאספקה של תועלת ותפקודים במשרעת רחבה של שימושים וייעודים

      בימים אלה מקודמת במִנהל התכנון תוכנית אסטרטגית לשטחים פתוחים כחלק מהתכנון האסטרטגי של מדינת ישראל לשנת 2040. התוכנית רואה בעדיפות ראשונה את אחריותה לעיגון השטחים הפתוחים כמקור העיקרי למשאבים הטבעיים והתרבותיים בישראל ולאספקה של תועלת ותפקודים במשרעת רחבה של שימושים וייעודים

      גיליון אביב 2019 / כרך 10(1) / מסדרונות אקולוגיים

      שיקום יערות לאחר אירועי קיצון – תוכנית לטיפול בעצים השרופים: השרפה בהרי יהודה בקיץ 2021 כחקר מקרה

      גידי בשן, מאור אלרון, דניס לוז'קובוי, ג'מאל דואית, חנוך צורף, מור אשכנזי

      גיליון חורף 2023 / כרך 14(4) חשיבותה של התוכנית לשיקום יערות הרי יהודה נובעת מכך שהיא תשמש בסיס לתוכניות עבודה עתידיות לשיקום יערות לאחר שרפות ופגעי אקלים

      חשיבותה של התוכנית לשיקום יערות הרי יהודה נובעת מכך שהיא תשמש בסיס לתוכניות עבודה עתידיות לשיקום יערות לאחר שרפות ופגעי אקלים

      גיליון חורף 2023 / כרך 14(4)
      לראש העמוד