אקולוגיה וסביבה
לכל השירים

"על שפת הנחל המזֹהם איפה שהחרא של האנשים החשובים צף" | צילום: אבי בן זקן

9 בדצמבר, 2017

והילדה גרה באוהל / שז

וְהַיַּלְדָּה גָּרָה בְּאֹהֶל

עַל שְׂפַת הַנַּחַל הַמְזֹהָם אֵיפֹה שֶׁ

מַשְׁלִיכִים אֶת הָאַשְׁפָּה כָּל בֹּקֶר וְאוֹמְרִים בָּרוּךְ שֶׁהֶחֱיָנוּ

וְלֹא הִגִּיעָנוּ לַמָּקוֹם הַזֶּה כִּי אֲנַחְנוּ טוֹבִים יוֹתֵר מֵהַיַּלְדָּה וַאֲנַחְנוּ

כְּשֶׁאֲנַחְנוּ נִכְנָסִים לַבַּנְק אֲנַחְנוּ הוֹלְכִים יָשָׁר לָאֶשְׁנָב שֶׁל הַוִי.אַי.פִּי כִּי אֲנַחְנוּ

מְבִינִים מַה שֶׁהַיַּלְדָּה לֹא מְבִינָה אַף פַּעַם לֹא מְבִינָה

יֵשׁ לָנוּ הַרְבֵּה נְיָרוֹת

בְּכָל מִינֵי צְבָעִים.

וְלַיַּלְדָּה? הַיַּלְדָּה גָּרָה בְּאֹהֶל

עַל שְׂפַת הַנַּחַל הַמְזֹהָם אֵיפֹה שֶׁ

הַחָרָא שֶׁל הָאֲנָשִׁים הַחֲשׁוּבִים

צָף.


בין המילים

עורכת המדור: עדנה גורני

זמינות מים נקיים נחשבת בדרך כלל לנושא טכני-טכנולוגי של בארות, קידוחים, צנרת ולאחרונה גם מתקני התפלה. מתחילת דרכה יזמה וביצעה מדינת ישראל הצעירה מיזמים הנדסיים אדירים כדי להביא מים למקומות שהיו חסרים בהם מים, ולייבש מקומות שהיה בהם עודף מים – כדוגמת מיזם מקורות הירקון והמוביל הארצי וייבוש החולה. אך נגישות למים קשורה גם לנושאים פוליטיים-כלכליים-חברתיים, כמו למשל חלוקה בין מדינות שכנות, הקצאת מים בתוך מדינה לחקלאות ולתעשייה ועוד. שאלות כמו מהי זכות הטבע למים, מדוע מותר למכור מי מעיינות ומי מרוויח מכך, ומי ישלם עבור ניקוי מקורות מים מזוהמים – אינן רק שאלות טכנולוגיות.

מדו"חות של האו"ם עולה כי יותר משני מיליארד בני אדם בעולם סובלים ממצוקת מים. המצב צפוי להחמיר בעקבות גידול האוכלוסייה והחרפת ההשפעה של שינוי האקלים. העניים ביותר הם הסובלים ביותר ממחסור במים נקיים וזמינים במקום מגוריהם, והדבר נכון גם מבחינה גלובלית וגם בבחינה של כל מדינה ומדינה. במילים אחרות, אי-שוויון סביבתי קשור לאי-שוויון חברתי-כלכלי.

הקשר הגורדי הזה בולט בשירה של שז. הנחל מזוהם כי משליכים אליו אשפה ומי ביוב. הילדה שגרה באוהל על שפת הנחל המזוהם היא ילדה שחיה בעוני – בסביבה מזוהמת, ללא נגישות למים נקיים וללא סיכוי להגיע לבנק, ובוודאי לא לאשנב של הַוִי-אַיי-פִּי בבנק. הילדה שגרה באוהל על שפת הנחל, רואה את האשפה הצפה במים יחד עם "החרא של האנשים החשובים". הציפה הזאת מזכירה את הביטוי "שקר צף על פני המים". השקר מורכב ממספר שקרים: מהשקר של "האנשים החשובים" העושים את צרכיהם בדיוק כמו פשוטי העם, אך מרגישים עצמם טובים יותר; מהשקר של חלוקת המשאבים שאיננה שוויונית; מהשקר של המדינה שפועלת לרווחת כל תושביה – אך יותר לרווחת "האנשים החשובים"; מהשקר של השלכת האשפה והביוב "רחוק מהעין רחוק מהלב" – אך הזיהום נשאר איתנו ולא נעלם. לשון השיר הבוטה מעצימה את ההתנגדות לזיוף ולייפוי. הילדה, כמו הילד בסיפור "בגדי המלך החדשים", רואה מבעד לשקרים.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחקרי סביבה אצלך בתיבה




    תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

    מכונת החֵרות / דן פגיס

    מכונת החֵרות / דן פגיס

    ד"ר עדנה גורני

    גיליון קיץ 2021 / כרך 12(2) האם מכונת חירות, המוצבת בכלובו של שועל השלג הסיבירי בגן החיות, תוכל לחלץ אותו מכלאו?

    האם מכונת חירות, המוצבת בכלובו של שועל השלג הסיבירי בגן החיות, תוכל לחלץ אותו מכלאו?

    גיליון קיץ 2021 / כרך 12(2)
    גלים שחורים / אורי קיטה

    גלים שחורים / אורי קיטה

    ד"ר עדנה גורני

    גיליון אביב 2021 / כרך 12(1) ב-17 בפברואר 2021 צלצל בחוזקה השעון שעורר אותנו משנתנו. גושי זפת הגיעו לחופי ישראל. אלפי מתנדבים הגיעו לחופים לעזור בניקוי הזפת. אחד מהם הוא אורי קיטה

    ב-17 בפברואר 2021 צלצל בחוזקה השעון שעורר אותנו משנתנו. גושי זפת הגיעו לחופי ישראל. אלפי מתנדבים הגיעו לחופים לעזור בניקוי הזפת. אחד מהם הוא אורי קיטה

    גיליון אביב 2021 / כרך 12(1)
    אני רוצָה / יוליה וינר

    אני רוצָה / יוליה וינר

    עדנה גורני

    גיליון חורף 2020 / כרך 11(4) / פסולת השיר מקפל בתוכו את ההתמכרות לקניות, את המבוכה והבלבול מול שפע המוצרים והאפשרויות, ומצייר באירוניה את הצטמצמות החופש האישי. האירוניה מזכירה לנו עד כמה מזיק ופוגעני אורח חיים צרכני כזה

    השיר מקפל בתוכו את ההתמכרות לקניות, את המבוכה והבלבול מול שפע המוצרים והאפשרויות, ומצייר באירוניה את הצטמצמות החופש האישי. האירוניה מזכירה לנו עד כמה מזיק ופוגעני אורח חיים צרכני כזה

    גיליון חורף 2020 / כרך 11(4) / פסולת
    דיוק הכיוון / יהודית כפרי

    דיוק הכיוון / יהודית כפרי

    עדנה גורני

    גיליון סתיו 2020 / כרך 11(3) השיר עוסק בהתבוננות ובהאזנה. הדוברת בשיר שומעת קולות ומתבוננת בקווים המותווים בשמיים, ציור באפור כהה על רקע השמיים המאפירים. הקוראים והקוראות בשיר מתבוננים ומאזינים יחד איתה.

    השיר עוסק בהתבוננות ובהאזנה. הדוברת בשיר שומעת קולות ומתבוננת בקווים המותווים בשמיים, ציור באפור כהה על רקע השמיים המאפירים. הקוראים והקוראות בשיר מתבוננים ומאזינים יחד איתה.

    גיליון סתיו 2020 / כרך 11(3)
    כמה מילים על הנייר / אבנר טריינין

    כמה מילים על הנייר / אבנר טריינין

    עדנה גורני

    גיליון קיץ 2020 / כרך 11(2) כמה מלים על מה? כמה מילים על הנייר, כלומר מילים שכתובות על נייר אבל גם מילים שעוסקות בנייר, בעצים, בתהליך הפיכתם לנייר, בתהליך הכתיבה, בתהליכי ההזדקנות, ההתפוררות והמוות שהם בעצם חלק בלתי נפרד מהחיים.

    כמה מלים על מה? כמה מילים על הנייר, כלומר מילים שכתובות על נייר אבל גם מילים שעוסקות בנייר, בעצים, בתהליך הפיכתם לנייר, בתהליך הכתיבה, בתהליכי ההזדקנות, ההתפוררות והמוות שהם בעצם חלק בלתי נפרד מהחיים.

    גיליון קיץ 2020 / כרך 11(2)
    שירת סגרכתר

    שירת סגרכתר

    עדנה גורני

    גיליון אביב 2020 / כרך 11(1) / קורונה וסביבה השירה רואה. ומתארת מה היא רואה. ואולי ראייה נכוחה נחוצה לנו אף יותר מתמיד בימי הקורונה

    השירה רואה. ומתארת מה היא רואה. ואולי ראייה נכוחה נחוצה לנו אף יותר מתמיד בימי הקורונה

    גיליון אביב 2020 / כרך 11(1) / קורונה וסביבה
    גלוי עין וחבוי לב / טוביה ריבנר

    גלוי עין וחבוי לב / טוביה ריבנר

    עדנה גורני

    גיליון חורף 2019 / כרך 10(4) / היערכות למשבר האקלים המהלך השירי מתחיל במה שרואה העין ומסתיים במה שחבוי בלב. ומה שגלוי לעין בשיר זה הוא צונמי של אסונות טבע ומחלות שחלק מהם הוא ללא ספק תוצאה של שינוי האקלים.

    המהלך השירי מתחיל במה שרואה העין ומסתיים במה שחבוי בלב. ומה שגלוי לעין בשיר זה הוא צונמי של אסונות טבע ומחלות שחלק מהם הוא ללא ספק תוצאה של שינוי האקלים.

    גיליון חורף 2019 / כרך 10(4) / היערכות למשבר האקלים
    תאר לך / ויינברג מאיה

    תאר לך / ויינברג מאיה

    עדנה גורני

    גיליון סתיו 2019 / כרך 10(3) תאר לך מה משמעות היות שנוא ולא מובן בכל מקום. כך פותחת המשוררת וחוקרת העטלפים מאיה ויינברג את שירה. זוהי שורה שכמעט כל אדם יכול להזדהות איתה. אך האם יכול אדם להזדהות עם בעל חיים שנוא?

    תאר לך מה משמעות היות שנוא ולא מובן בכל מקום. כך פותחת המשוררת וחוקרת העטלפים מאיה ויינברג את שירה. זוהי שורה שכמעט כל אדם יכול להזדהות איתה. אך האם יכול אדם להזדהות עם בעל חיים שנוא?

    גיליון סתיו 2019 / כרך 10(3)
    שלושה עורבים / יהונדב פרלמן

    שלושה עורבים / יהונדב פרלמן

    עדנה גורני

    גיליון קיץ 2019 / כרך 10(2) שלושה עורבים צופים בנוף העירוני של מפרץ חיפה, ומשורר אחד המקנא בעורבים

    שלושה עורבים צופים בנוף העירוני של מפרץ חיפה, ומשורר אחד המקנא בעורבים

    גיליון קיץ 2019 / כרך 10(2)
    השועל / אמנון להב

    עורק תחבורה ראשי דורס את כל פני הנוף, ולא רק אותו

    גיליון אביב 2019 / כרך 10(1) / מסדרונות אקולוגיים
    לראש העמוד