אקולוגיה וסביבה
לכל הדיונים

רב שיח בנושא בנייה ירוקה – טוב לסביבה וטוב לכיס

1 באוקטובר, 2013

מתחם תחרות Solar Decathlon. נבחרות מ-20 מוסדות אקדמיים ממדינות שונות התחרו על תואר אלופת הבנייה האקולוגית. התחרות הדו-שנתית היוקרתית התקיימה באוגוסט 2013 בסין. התמונות במדור זה צולמו כולן בתחרות | צילום באדיבות סולאר דקתלון ישראל

מאת

הילה ביניש
מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה

מאת

הילה ביניש
מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה

בעשור האחרון אנו עדים לגידול הולך וגובר בבנייה ירוקה בעולם כולו ובישראל בפרט. בנייה ירוקה מתמקדת בצמצום תשומות האנרגיה, המים ומשאבים נוספים הדרושים לבניית מבנים ולהפעלתם, לצד צמצום הנזקים הסביבתיים הנגרמים בזמן הבנייה, ושואפת לייצר סביבת פנים בריאה ונעימה לשימוש. לשם השגת מטרות אלה מושם בבנייה ירוקה דגש על תכנון חכם המתחשב בתנאי האקלים המקומיים (שמש, רוח, לחות, צל ועוד), על בידוד הבניין מסביבתו החיצונית ועל שימוש במסה תרמית כדי לחסוך בצריכת אנרגיה לחימום ולקירור החללים, על הגברת האוורור והתאורה הטבעיים, על שימוש בחומרים ידידותיים לאדם ולסביבה, על שימוש במערכות חכמות לחיסכון באנרגיה ובמים, על מִחזור משאבים ועוד.

למרות ההתעניינות ההולכת והגוברת בבנייה ירוקה בישראל, תחום זה נמצא עדיין בצעדיו הראשונים. מספרם של הבניינים שהוסמכו על פי התקן הישראלי לבנייה ירוקה (תקן 5281), או שנמצאים בתהליכי בנייה והסמכה בימים אלה, הולך וגדל. עם זאת, טרם הצטברה מסה קריטית של בניינים ירוקים, כך שעדיין קשה להצביע על השפעה משמעותית של הבנייה הירוקה על שוק הנדל"ן הישראלי.

הסיבות לכך הן רבות ומגוונות, ובהן – קשיים בירוקרטיים, מודעות נמוכה בשוק המסורתי וביקושים משתנים. נוסף על כל אלה מסתמן שלשאלת הכדאיות הכלכלית תפקיד מכריע בעיצוב השוק וביכולת לקדמו ולפתחו, והיא שעומדת במרכז הדיון שמובא לפנינו. כך, למרות התועלת הרבה שטומנת בחובה הבנייה הירוקה, שעיקרה שיפור באיכות חיי הדיירים מבחינת צמצום הנזקים הסביבתיים והתחלואה כמו גם מגורים בבתים איכותיים ומתקדמים יותר, אין ודאות מלאה שתועלת זו מצדיקה השקעה כלכלית בבניית הבניין הירוק ובתפעולו השוטף.

לבנייה הירוקה תועלת רבה, ישירה ועקיפה. התועלת הישירה מתבטאת בעיקר בחיסכון במשאבים של אנרגיה, מים, חומרים וקרקע, וכן בשיפור בריאות הדיירים שמתבטאת בהעלאת תפוקות של עובדים ובהפחתה של היעדרויות מהעבודה. התועלת העקיפה מתייחסת בעיקר לרמה המשקית ומתבטאת בצמצום צריכת האנרגיה, בצמצום צריכת מים, בחיסכון בחומרי גלם, בחיסכון בהקמת תשתיות לייצור אנרגיה, בחיסכון בהקמת תשתיות כלליות (כבישים, מים וכו'), בצמצום הוצאות הטיפול בפסולת ובצמצום פליטות גזי חממה.

כל סוגי התועלת הללו כבר נבחנו בעולם, אך בישראל, בשל שוק שעדיין נמצא בהתפתחות, הם טרם הוכחו בצורה מלאה. חשוב לציין כי מבחינת האקלים, יש דמיון מסוים בין ישראל למדינות כמו אוסטרליה, אך ישראל מתנהגת לעתים באופן שונה מבחינת שוק הבנייה ותרבות הבנייה המקומית. נתוני עלויות בבנייה ירוקה שנבחנו עד כה, דומים בהחלט לנתוני עלויות בנייה ירוקה הקיימים בעולם.

בניסיון לספק תשובות אפשריות לשאלת הכדאיות הכלכלית של בנייה ירוקה ריכזנו מומחים ממגוון של גופים מהמגזר הפרטי, הציבורי, העסקי והאקדמי, וזאת כדי לתת לקורא נקודת מבא רחבה על סוגיית הכדאיות הכלכלית של הבנייה הירוקה.






ציטוט מומלץ

ביניש ה. 2013. רב שיח בנושא בנייה ירוקה – טוב לסביבה וטוב לכיס. אקולוגיה וסביבה 4(3): 255–267.
העתק

רב שיח בנושא בנייה ירוקה – טוב לסביבה וטוב לכיס
הילה ביניש
בנייה ירוקה – דיור בר-השגה ובר-קיימא
יהונתן אלעזר, גלית פלצור
כדאיות כלכלית של בנייה ירוקה בישראל
יצחק מאיר, משה שוורץ
בנייה ירוקה – עלויות מנקודת מבטם של הקבלנים
נתן חילו
הכדאיות הכלכלית של בנייה ירוקה
מיכל ביטרמן
בנייה ירוקה – תמריץ כלכלי ויתרון חברתי
אבי מאור
העלאת מודעות וביקוש לדירות בבנייה ירוקה – החזר השקעה עקיף לחברת הנדל"ן
עפרה רהב

מתוך: 

גיליון סתיו 2013 / כרך 4(3)


ציטוט מומלץ

ביניש ה. 2013. רב שיח בנושא בנייה ירוקה – טוב לסביבה וטוב לכיס. אקולוגיה וסביבה 4(3): 255–267.
העתק

נושאים

הסביבה הבנויה (194) בנייה ירוקה (19)
תכנון, כלכלה וחברה (519) כלכלה אקולוגית (19) כלכלה סביבתית (26) פיתוח בר-קיימא (77)

מילות מפתח

בנייה ירוקה (8) כדאיות כלכליות (1) פיתוח בר-קיימא (39) קיימות (58)

שתפו

מצאתם טעות במאמר?


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לראש העמוד