אקולוגיה וסביבה
לכל השירים

2023 | צילום: מאיה מימוני

15 באוגוסט, 2024

תום התמר / הדר לוטן

                                לַעֲצֵי הַדֶּקֶל בְּנַחַל צִין

 

אֲנַחְנוּ פְּלִיטֵי הַשֵּׁבֶט הָאַחֲרוֹן

שֶׁל נְאוֹת הַמִּדְבָּר

מְדַבְּרִים בִּלְשׁוֹן הַשָּׁלוֹם הַנִּדַּחַת –

גּוֹוְעִים לְאַט

בְּתַרְעֵלַת הַמֶּלַח.

שָׁרָשִׁים עֲמֻקִּים מְחַבְּרִים בֵּינֵינוּ

עַד לִנְקֻדָּה אַחַת.

אִם תַּחְפְּרוּ עָמֹק מַסְפִּיק יִתְגַּלֶּה

סְבַךְ יָדֵינוּ הָאוֹחֲזוֹת זוֹ בָּזוֹ

לְבִרְכַּת הַמָּזוֹן הָאַחֲרוֹנָה.

 

בְּטֶרֶם יְחַלְחֵל זֶרֶם הַמָּוֶת, כַּפּוֹתֵינוּ

מְנִיפוֹת תְּפִלָּה, מְסוֹכְכוֹת עַל גַּלְעִין

מֶתֶק הַפְּרִי וְהַמַּעְיָן.

זוֹ הַשָּׂפָה שֶׁתֹּאבַד עִמָּנוּ

 

השיר כלול בספר עין תחת עין שעתיד לראות אור בסדרת טקסטורה, הוצאת פרדס.


בין המילים

עורכת המדור: עדנה גורני

בקריאת כותרת השיר 'תום התמר' וההקדשה 'לעצי הדקל בנחל צין', אפשר לחשוב כי השיר יעסוק בתמימותם של עצי תמר. המשך השיר מבהיר מיד משמעות אחרת למילה תום – סוף. על עצי התמר, "פְּלִיטֵי הַשֵּׁבֶט הָאַחֲרוֹן / שֶׁל נְאוֹת הַמִּדְבָּר", מרחפת סכנת כליה בשל הרעלת מלח מתמשכת. השורש הלשוני המשותף לתום ולתמימות גורם לקורא להתנדנד בין שתי המשמעויות או לאמץ את שתיהן. בשורות הבאות מזכירה לנו המשוררת גם את הקשר בין מדבר לבין דיבור: עצים מְדַבְּרִים שנותרו לפליטה בנאות מִדְבָּר. ספר במדבר נפתח במילים: "וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי". מדבר נקרא כך כי אליו מובילים או נוהגים את הצאן. בעברית של חז"ל מופיעה המילה דַּבָּר – רועה העדר, מנהיג. המשוררת מעניקה את זכות הדיבור לעצים הגוועים לאט – הם הם המנהיגים שמדברים, שיודעים את סוד הקיום – הם מחוברים בשורשים עמוקים, ידיים שאוחזות זו בזו וכפותיהם מסוככות על גַּלְעִין מֶתֶק הַפְּרִי וְהַמַּעְיָן, לוז החיים.

עד שנות ה-80 היו עין צין ועין עקרבים מנאות המדבר הגדולות בישראל, ובהן מעיינות ומגוון בעלי חיים וצמחים, לרבות מאות עצי תמר עתיקים במיוחד. מפעל הפוספטים של כיל רותם, הממוקם בבקעת צין ליד אותם מעיינות, גרם במשך עשרות שנים לזיהום מקורות המים. פרופ' דרור אבישר, מומחה להידרוכימיה מאוניברסיטת תל אביב, קבע כי "הזיהום בעין צין, בעין עקרבים ובגבי שיש נגרם עקב דליפות השפכים ממפעל הפוספטים בצין, וכי חלחול של שפכי מפעל הפוספט בצין […] לא רק שגרם לזיהום המעיינות […] אלא גם גרם לזיהום ולהמלחת האקוויפר" [1]. בספטמבר 2020 הגישו ארבעה אזרחים מסורים ואמיצים – רועי גלילי, דורית אביהר, ליאורה אמיתי ועומרי שקותאי – בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת רותם אמפרט, כיל וארבעה מנהלים [1]. נטען כי הזיהום נמשך כ-40 שנה בידיעת כל הרשויות מבלי שהן פעלו נגד החברה ומנהליה. כמו כן צוין בתביעה שפעילות הכרייה, החציבה ובניית מאגרי השפכים נעשו ללא רישיון עסק וללא היתר בנייה [3]. לפי רשות הטבע והגנים [4] הזיהום המתמשך "גרם לפגיעה באיכות מי הנביעות, להידרדרות המערכת האקולוגית ולפגיעה בחי, בצומח במעיינות ובסביבתם הקרובה". ביוני 2022 החלה הרשות להשקות את העצים ששרדו, שמונה בעין צין ושמונה בעין עקרבים, במים שפירים שמובלים למקום במכליות. כמו כן נאספו זרעים, ומתבצע מחקר על הייחודיות הגנטית של עצי התמר. שופטת העליון ענת ברון, ציינה בפסק דין מאוקטובר 2023, כי "זיהום סביבתי […] לא פעם מתאפיין בגילוי מאוחר של הנזק בשל 'תקופת חביון' ממושכת. החומרים המזהמים עלולים להמשיך ולחלחל אל תוך הקרקע במשך שנים רבות לאחר שכבר הופסקה הזרמתם מן המפעל, ולגרום עוד ועוד נזקים". השופטת אף הקדישה פסקה ארוכה למחויבות שלנו לדורות הבאים ולכשל המובנה "מכך שהקולות והאינטרסים של הדורות הבאים לא נשמעים ולא מיוצגים בבית המשפט" [2]. במסגרת המשפט מתקיים בימים אלה הליך גישור, שמטרתו להביא לכך שהחברה המזהמת תממן תהליך ניקוי ושיקום עד להחזרת המצב האקולוגי לקדמותו.

המשוררת והאומנית הדר לוטן מזכירה לנו שגם הקולות והאינטרסים של הטבע שנפגע אינם מיוצגים בבתי המשפט. ולא פחות חשוב ‒ הפגיעה בטבע פוגעת גם בנו, הן בשל הנזקים הבריאותיים של זיהומים סביבתיים הן בשל הנזקים הנפשיים. אנחנו מפתחים קהות חושים ואדישות לגבי מה שקורה לטבע, לעצמנו ולזולתנו ולשפה שהולכת לאבדון. מה מרגישים עצים וחיות בזמן הכחדה – את זאת לא נדע, אבל כשימותו העצים, יאבדו מתק הפרי ומתק מי המעיין, ויחד איתם תאבד השפה שהפכה נידחת – לשון השלום עם היקום ועם כל תושביו ויציריו.

מקורות

  1. אשכנזי ש. 2022. תקדימי: תביעה ייצוגית נגד כיל, בלי להסתכן בתביעת נגד של מיליונים. גלובס. 9 בינואר.
  2. גורלי מ. 2023. ביהמ"ש קבע: המזהם ישלם – גם על נזקי העתיד. כלכליסט. 24 בדצמבר.
  3. קוריאל א. 2022. נציגת המשרד להגנת הסביבה העידה בתביעה נגד כי"ל: "לא יודעת, לא בדקתי". Ynet. ב-10 במרץ.
  4. רשות הטבע והגנים. 2022. החלה השקיית הדקלים. 15 ביוני.


מחשבות על “תום התמר / הדר לוטן

  1. יהונדב פרלמן

    The Real Person!

    Author יהונדב פרלמן acts as a real person and passed all tests against spambots. Anti-Spam by CleanTalk.

    הגיב:

    מצמררת התופעה וכואב השיר. כל כך מתסכל. "תקופת החביון" הארורה. מדוע, מלכתחילה, הגורם המזהם לא לוקח אחריות על התרעלה שהוא מפיץ ?

  2. שיר עצוב וכואב. סיפור נחל צין הוא הסיפור של הטבע הישראלי כולו.

    1. איתן קלינסקי

      The Real Person!

      Author איתן קלינסקי acts as a real person and passed all tests against spambots. Anti-Spam by CleanTalk.

      הגיב:

      שיר כואב , העוצמה השירית מטלטלת את הקורא.

    2. איתן קלינסקי

      The Real Person!

      Author איתן קלינסקי acts as a real person and passed all tests against spambots. Anti-Spam by CleanTalk.

      הגיב:

      השיר כבש אותי. אודה לך, אם תצרי אתי קשר, כי אני רוצה לקנות את הספר.
      בברכה
      איתן קלינסקי
      מגדלי הים התיכון דרך הים 2 בת ים
      טלפון -0509125679,
      טלפון 035553703

  3. ליאורה גולדמן

    The Real Person!

    Author ליאורה גולדמן acts as a real person and passed all tests against spambots. Anti-Spam by CleanTalk.

    הגיב:

    שיר עצוב, פיוטי, שיר של אוהבת טבע אשר מבינה שהם / אנחנו כרוכים אחד בשני
    לפעמים אנחנו שוכחים ומרעילים, אולי זו הטרגדיה האנושית, השכחה וההכחשה שאנחנו קשורים זה בזה

  4. התמר שהפך למרור, לִבְכי תמרורים וּלתמרור (מילה שמקורהּ בתמר) שרק מעטים רגישים מספיק כדי לראות.
    תודה ~~

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


ציטוט מומלץ

גורני ע. 2024. תום התמר / הדר לוטן. אקולוגיה וסביבה 15(2).

העתק



מחקרי סביבה אצלך בתיבה

    מחקרי סביבה אצלך בתיבה




      ציטוט מומלץ

      גורני ע. 2024. תום התמר / הדר לוטן. אקולוגיה וסביבה 15(2).

      העתק

      תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

      עולם מלא פצעים / גליה וורגן ומירלה משה אלבו

      עדנה גורני

      גיליון סתיו 2024 / כרך 15(3) / אקלים של שינוי גחליליות נעלמות, קרחונים נמסים – והמשבר האקלימי מחריף. האם נשנה כיוון?

      גחליליות נעלמות, קרחונים נמסים – והמשבר האקלימי מחריף. האם נשנה כיוון?

      גיליון סתיו 2024 / כרך 15(3) / אקלים של שינוי

      משירת הנגב המערבי

      עדנה גורני

      גיליון אביב 2024 / כרך 15(1) / שיקום ופיתוח בר-קיימא של הנגב המערבי שירי משוררות ומשוררים הטווים חוטי קשרים, הֶקשרים והתייחסויות למקום המגורים, אהבה לנגב ולנופיו, חיבור להיסטוריה רחוקה וקרובה, לצד השכנות עם עזה וחיים בצל מטחי טילים

      שירי משוררות ומשוררים הטווים חוטי קשרים, הֶקשרים והתייחסויות למקום המגורים, אהבה לנגב ולנופיו, חיבור להיסטוריה רחוקה וקרובה, לצד השכנות עם עזה וחיים בצל מטחי טילים

      גיליון אביב 2024 / כרך 15(1) / שיקום ופיתוח בר-קיימא של הנגב המערבי

      מגזרות נייר / ליאור מעין

      עדנה גורני

      גיליון חורף 2023 / כרך 14(4) איננו יודעים דבר על נקודת המבט של הטבע ושל שאר היצורים החיים, ויש בכך גם ללמדנו ענווה אל מול העולם, המורכב לאין ערוך מאשר נקודת מבטנו

      איננו יודעים דבר על נקודת המבט של הטבע ושל שאר היצורים החיים, ויש בכך גם ללמדנו ענווה אל מול העולם, המורכב לאין ערוך מאשר נקודת מבטנו

      גיליון חורף 2023 / כרך 14(4)
      לראש העמוד