אקולוגיה וסביבה
לכל השירים

צילום: בתיה הולין

5 במאי, 2024

משירת הנגב המערבי

 

אסטרטגיית יציאה / סִלעית לזר

 

לִחְיוֹת בְּעוֹטֵף עַזָּה כְּמוֹ

לִהְיוֹת אִשָּׁה בִּרְחוֹב חָשׁוּךְ כְּמוֹ

אֶסְטְרָטֶגְיַת יְצִיאָה מִמַּגֵּפָה.

 

דְּרִיכוּת בַּגּוּף הֶחָשׂוּךְ:

הַסַּכָּנָה לֹא חָלְפָה.

 

מתוך: סִלעית לזר. 2021. והעולם במסלולו הנודע. הוצאה עצמית.

צילום: בתיה הולין

 


גינה לי / סִלעית לזר

 

אֲניִ עוֹקֶרֶת מְרוֹרִים,

מְנַכֶּשֶׁת סִרְפָּדִים,

הַיָּדַיִם חֲשׂוּפוֹת,

גַּם הַפְּחָדִים.

 

מִתְגּוֹנֶנֶת

בֵּין מֶרְחָבִים חֲלוּדִים.

 

מתוך: סִלעית לזר. 2021. והעולם במסלולו הנודע. הוצאה עצמית.

צילום: בתיה הולין

 


כוחות הטבע / סִלעית לזר

 

קוֹהֶזְיָה הִיא מְשִׁיכָה בֵּין מוֹלֵקוּלוֹת דּוֹמוֹת:

כְּשֶׁלֵּב נִשְׁבָּר הַכְּאֵב מִתְפַּזֵּר בַּמֶּרְחָב.

אַדְהֶזְיָה הִיא מְשִׁיכָה בֵּין מוֹלֵקוּלוֹת שׁוֹנוֹת:

כְּשֶׁשִּׁלְהֵי הָאָבִיב חוֹבְרִים לְבוֹא הַסְּתָו.

 

כַּאֲשֶׁר אַדְהֶזְיָה גּוֹבֶרֶת עַל קוֹהֶזְיָה,

מַעֲשֵׂה יוֹם־יוֹם,

מִתְרַחֶשֶׁת עֲלִיָּה נִימִית:

כְּשֶׁאֵגֶל טַל מוֹשֵׁךְ אָדָם

מִן הַתְּהוֹם.

 

מתוך: סִלעית לזר. 2021. והעולם במסלולו הנודע. הוצאה עצמית.

צילום: בתיה הולין

 


* / ישראל נטע

מִתּוֹךְ צַלֶּקֶת וָאדִי מְפֻחָם יִפְרְחוּ הַחֲצָבִים.

עֱלִי, וּשְׁחָלוֹת וְצַלֶּקֶת פֶּרַח, וְזִיר. יִתְרוֹן הַחַיִּים.

אֵיזֶה תַּיָּר יַעֲצֹר בְּשׁוּלֵי הַדֶּרֶךְ וְיִדְרֹךְ אֶת מַצְלֵמָתוֹ.

שִׂמְחַת אוֹקְטוֹבֶּר. הָאֲוִיר צָלוּל כְּפִי שֶׁלֹּא הָיָה מֵעוֹלָם.

אֶפְשָׁר מַמָּשׁ לִשְׁמֹעַ אֶת הָעוֹלָם סוֹבֵב עַל סְבִיבוֹתָיו וְנוֹשֵׁם:

עֶרֶב בָּא אֶל כֶּתֶף הַגְּבָעוֹת, כָּךְ שַׁרְנוּ, וּמֶשֶׁךְ הַצְּלָלִים.

בְּמֶרְחַק הַשָּׂדוֹת נִשְׁמָעִים צְלִילֵי דִיסְקוּס שִׁינִיצְקִי.

זֶה הַבַּרְזֶל הָעַתִּיק הַבָּא אֶל אַדְמַת הַלֶּס וְנוֹשֵׁק לִשְׂפַת

הַמָּצוּק, וְהוֹלֵךְ. יִתְרוֹן הָאָרֶץ. תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ.

בִּסְגֹל הַמַּעֲרָב תָּצוּף לָהּ סְפִינַת חָלָל, אוֹ פְּלָנֶטָה.

 

מתוך: ישראל נטע. 2020. האלכסון של אמש. הוצאת הקיבוץ המאוחד.

צילום: בתיה הולין

 


* / ישראל נטע

נוֹלַדְתִּי בֵּין שְׁנֵי הַנְּהָרוֹת הַגְּדוֹלִים,

בְּאֶרֶץ הַקּוֹצִים, בֵּין הַנְּהָרוֹת,

וְשֵׁם הַנָּהָר הָאֶחָד בְּשׂוֹר, הוּא סוֹבֵב אֶת רָמַת נֶגֶב,

וְשֵׁם הַשֵּׁנִי גְּרָר, הוּא הוֹלֵךְ מֵהָרֵי הַגּוֹרָל

וְחוֹצֶה אֶת שְׁתַּיִם-שָׁלֹשׁ-שְׁתַּיִם וּבָא עַד הַיָּם הַגָּדוֹל.

גָּדַלְתִּי בֵּין שְׁנֵי הַנְּהָרוֹת הַחֲרֵבִים,

בִּשְׂדוֹת הַדַּרְדַּר וְהַחוֹחַ וְהַבַּרְקָן וְהַשָּׁמִיר

וְקוֹץ הַמִּדְבָּר הַמָּצוּי, וְקוֹץ הַמִּדְבָּר הַנָּדִיר, וְהַסִּילוֹן.

 

הָלַכְתִּי בִּשְׂדוֹת הַקּוֹצִים, בֵּין הַנְּהָרוֹת:

צִבְאוֹת עוֹלָם צָעֲדוּ כָּאן בָּאָבִיב, לְמַרְגְּלוֹת הַתִּלִּים הַחֲרֵבִים, וְנִמְלְטוּ

בַּקַּיִץ מֵעֹמֶס הַחֹם אוֹ מֵאֵימַת הַקּוֹצִים, חֵילוֹת שִׁנְעָר וְאַכַּד וֶאֱדוֹם

וּנְיוּ זִילַנְד צָעֲדוּ כָּאן עַד שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ הֲמָמָם. הֲיָדְעוּ אֶת רֵיחַ פְּרִיחַת

הָאֵיקָלִיפְּטוּסִים בְּמַאי, אֶת רֵיחַ הַפַּרְדֵּס הַקֵּיצִי, אֶת רֵיחַ הַיֵּאוּשׁ

בְּשַׁעֲרֵי עַזָּה? הֲיָדְעוּ אֶת הָרַכּוּת הַבִּלְתִּי מֻשֶּׂגֶת הַזּוֹ בֵּין עַרְבַּיִם,

בֵּין הַנְּהָרוֹת, וְרֵיחַ הַחִטָּה הַנִּקְצֶרֶת, וְרֵיחַ הַקּוֹמְבַּיְן הַמְּדוֹמֵם אֶת

מְנוֹעָיו וְרֵיחַ הַקַּשׁ בַּלַּיְלָה בַּלַּיְלָה נוֹשֵׁם אֶת הַטַּל.

 

נוֹלַדְתִּי בֵּין שְׁנֵי הַנְּהָרוֹת הַגְּדוֹלִים:

הַגְּרָר, הַהוֹלֵךְ וְנִגְרָע מִשָּׁנָה לְשָׁנָה, מִמַּשְׁאֵבָה לְמַשְׁאֵבָה,

וְהַבְּשׂוֹר: דֶה מַיְטִי רִיבֶר הַבְּשׂוֹר, הַנָּהָר הַנִּשְׁבָּר אֶל הַיָּם הַגָּדוֹל,

נְהַר הַמִּיוֹקֶן הָעַתִּיק הַנִּגְזָל מֵהוֹרָתוֹ, וְאַף עַל פִּי כֵן וְאַף עַל פִּי כֵן.

 

לְאֹרֶךְ מִגְדְּלֵי הַשְּׁמִירָה נְסִיכֵי מִצְרַיִם סִמְּנוּ אֶת הַגְּבוּל בְּחַלּוּקֵי

הַנַּחַל: מִכָּאן לַנָּהָר הַגָּדוֹל גְּרָר, וּמִכָּאן לַנָּהָר הַגָּדוֹל בְּשׂוֹר,

וּמִכָּאן לַיָּם וּמִכָּאן לֶהָרִים. מִמְּעוֹף אֲוִירוֹן הַמַּצְלֵמוֹת הַחוֹרֵךְ

אֶת הַשָּׁמַיִם הָלְכוּ וּבָאוּ הַצְּבָעִים. בְּעִתָּם. תָּמִיד הַפֶּלֶא הַזֶּה:

בְּעִתָּם. קוֹצִים וְקוֹצִים וְקוֹצִים וְשֵׁשׁ דַּקּוֹת הִשְׁתָּאוּת יְרֻקָּה

מְלוֹא רֵאוֹת הָאֲדָמָה. שְׁאֵרָהּ כְּסוּתָהּ וְעֹנָתָהּ, לֹא יִגְרָע הָאֵל,

אַדְמַת הַלֶּס הָאֲהוּבָה, בֵּין שְׁנֵי הַנְּהָרוֹת. כְּסוּתָהּ קוֹצִים. עוֹנָתָהּ

קוֹצִים. שְׁאֵרָהּ – עֲנַן עָשָׁן וְאַשְׁפַּתּוֹת.

גָּדַלְתִּי בֵּין שְׁנֵי הַנְּהָרוֹת הַגְּדוֹלִים, בְּאֶרֶץ הַקּוֹצִים. שֵׁם הָאֶחָד

בְּשׂוֹר הוּא הַהוֹלֵךְ מֵרָמַת נֶגֶב, וְשֵׁם הַשֵּׁנִי גְּרָר הַנִּשְׁבָּר אֶל הַיָּם.

 

מתוך: ישראל נטע. 2020. האלכסון של אמש. הוצאת הקיבוץ המאוחד.

צילום: בתיה הולין

 


התירו את חוטי התיל / אנדד אלדן

הַתִּירוּ אֶת חוּטֵי הַתַּיִל, הָסִירוּ אֶת הַמְּשׂוּכוֹת,

אוּלַי הַגְּדֵרוֹת תִּפָּתַחְנָה כְּיָדַיִם לַחֲבֹק לַחֲצוֹת אֶת

הַקַּו לָבוֹא אֶל שְׁתֵּי זְרוֹעוֹת נִפְרָשׂוֹת גַּם אִם

נִשְׁאֲרוּ עוֹד עַמּוּדֵי הַבַּרְזֶל. הַמֶּרְחַקִּים מִתְקָרְבִים

שִׁטְחֵי הָאֵשׁ שִׁטְחֵי פְּרָחִים וְגָר מֻצָּב עִם מֻצָּב

וְאַחַר כָּךְ מֻצָּב עִם כֶּבֶשׂ וּלְכֻלָּם שִׁנַּיִם טִבְעִיּוֹת

לוֹחֲכוֹת לֶחֶם לוֹחֲכוֹת עָלִים עַד עָפָר כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר

אֶת פְּצָעָיו.

 

מתוך: אנדד אלדן. 1998.סתיו מהסס סודי. הוצאת הקיבוץ המאוחד.

צילום: בתיה הולין

 


שיבה שניה / אנדד אלדן

שִׁיבָה שְׁנִיָּה מְפַתָּה.

אֲנִי צָף בָּעֲרָבָה הַזֹּאת

עַל מִשְׁטְחֵי הָאוֹר הַצִּבְעוֹנִי

אִתִּי

בָּעֲרָבָה הַזֹּאת

צָף, דֶּרֶךְ עוֹרְקַי

כָּל נַחַל עַד לִבּוֹ,

וְאוֹבְדִים מֵימָיו

מִמֶּרְחַקֵּי סִפּוּרֵי גְּרָר

עַד לַבְּשׂוֹר.

לִבְסוֹף חֲלוֹמוֹת מִפְרָשׂ קְטַנִּים

בִּנְמֵלָהּ שֶׁל עַזָּה; פַּחְדָּם מְתַנִּים.

שַׁלְוָה שְׁנִיָּה לֹא שָׁבָה.

 

מתוך: אנדד אלדן. 1970. לבדו בזרם הכבד. הקיבוץ המאוחד.

צילום: בתיה הולין

 


עזה תל אביב / סער ליבן

אולי תיקח אותי מכאן, לשום מקום מוכר

מחפשת חנייה הכי קרוב לים

פעם בשבוע בעיר הכי חמה

משוטטת ברחובות עד קצה הנשימה

 

יש איזו מסיבה על איזה גג בעיר

הם מזמינים אותי לבוא איתם, עולה על כביש מהיר

והטלפון שלי לא מפסיק לצלצל

הילדה עם חום, אולי כדאי שתחזרי, הוא אומר

 

ועזה נראית מרחוק כמו תל אביב, תמיד בסוף הנסיעה

אני בוכה דמעות של נגב מערבי,

מרחוק מישהו כבר פותח את השער, זוג אופניים

אדומים שנשכחו על המדרכה,

מחזירים לי את האוויר, הכי חשוב זה משפחה

 

אולי תזמין לנו מלון, תראה לי משהו אחר

שיחות ארוכות לתוך הלילה, חושבת אם להישאר

פעם בשבוע בעיר הכי קרה

נסיעות לסידורים, נשארת בדירה

 

בדרך חזרה הגוף שלי בוער

עוצרת לתדלק, תמיד בסוף חסר

והכביש הזה ארוך, אף פעם לא נגמר

גורדי שחקים וחלומות, הופכים לחול מדבר

 

ועזה נראית מרחוק כמו תל אביב, תמיד בסוף הנסיעה

אני בוכה דמעות של נגב מערבי,

מרחוק מישהו כבר פותח את השער, זוג אופניים

אדומים שנשכחו על המדרכה,

מחזירים לי את האוויר, הכי חשוב זה משפחה

 

סער ליבן – מילים, לחן וביצוע. מתוך האלבום עזה תל-אביב, 2015.


בפלנטה אחרת / לירון צדקה

בִּפְּלָנֶטָה אַחֶרֶת, עֶשֶׂר דַּקּוֹת נְסִיעָה

מֵהַבַּיִת שֶׁעָזַבְנוּ, מִשְּׂדֵה הַקְּרָב,

שָׂדוֹת יְרֻקִּים לְכָל מְלוֹא הָעַיִן

כַּלָּנִיּוֹת פּוֹרְחוֹת בְּאָדֹם אַחֵר

עֲסָקִים פְּתוּחִים, קֻפָּה רוֹשֶׁמֶת

יְלָדִים הוֹלְכִים לְבֵית הַסֵּפֶר

גַּנֵּי שַׁעֲשׁוּעִים מְלֵאִים

הָרְחוֹב הוֹמֶה אָדָם.

וְרַק קוֹל טִרְטוּר מַזְלָ"ט

וְהֵדֵי פִּיצוּצִים עֲמוּמִים מֵרָחוֹק

מַזְכִּירִים לְךָ מִדֵּי פַּעַם

אֶת מָה שֶׁקּוֹרֶה שָׁם

בִּפְּלָנֶטָה אַחֶרֶת, עֶשֶׂר דַּקּוֹת נְסִיעָה

בַּבַּיִת שֶׁעָזַבְנוּ, בִּשְׂדֵה הַקְּרָב.

 

נכתב ב-25.1.2024, בשדרות.

צילום: בתיה הולין

בין המילים

עורכת המדור: עדנה גורני

במדור זה אני נוהגת להציג שיר אחד ולכתוב עליו. מפאת גודל השעה החלטתי לחרוג ממנהגי ולתת במה לחמישה יוצרים ויוצרות, משוררות ומשוררים מארבעה יישובים בנגב המערבי: אנדד אלדן וישראל נטע מקיבוץ בארי, סִלעית לזר מקיבוץ סעד, סער ליבן ממושב תלמי יוסף ולירון צדקה משדרות. חריגה נוספת מהרגיל היא להציג את השיר עזה תל אביב שנכתב מלכתחילה כשיר מולחן, שכתבה, הלחינה ושרה סער ליבן.

זהו אינו מקבץ ממצה והוא אף אינו מתיימר לייצג מבחר או נבחרת. קראתי שוב שירים שהכרתי, נחשפתי לחדשים, חיפשתי וקיבצתי יחד שירים שאהבתי. ברצוני לציין שהשירים נכתבו לפני שבעה באוקטובר 2023, למעט שירו של לירון צדקה בפלנטה אחרת שנכתב בינואר 2024.

השירים טווים חוטי קשרים, הֶקשרים והתייחסויות למקום המגורים, אהבה לנגב ולנופיו, חיבור להיסטוריה רחוקה וקרובה, אזכורים של טקסטים עממיים, מקראיים והלכתיים לצד השכנות עם עזה וחיים בצל מטחי טילים. בשירים מופיעים גידולים וכלים חקלאיים, אדמת לס וגדרות תיל, שטחי אש, מוצבים ופרחים, צמחים וגינות, כוחות פיזיקליים, נחלי הנגב המערבי, נסיעה בכביש מהיר מתל אביב הביתה לנגב. רגשות של חשש, פחד, סכנה וייאוש מופיעים גם הם, מבליחים כנוריות אזהרה, זעזועים טקטוניים שבישרו על רעידת האדמה הגדולה שתגיע – הבית הפך לשדה קרב. עם הטלטלה, הכאב והאבל, עם הזעם והחמלה לסבל האנושי משני צידי הגדר, מבקשים השירים גם לזכור את חסד מה שהיה ושיכול להיות.

עדותם של השירים מלווה בעדויות חזותיות, כפי שנלכדו בעדשת מצלמתה של בתיה הולין, ניצולת הטבח בכפר עזה, שצעדה במשך כשלוש שנים בשבילי הקיבוץ בשעות הבוקר המוקדמות וצילמה. פרט בולט בתמונות הוא גדר תיל, שממחישה ללא מילים את החיים בצל אִיום ופחד לצד יופיים של זריחה, של פרח, של ממטרה. בתיה הולין, אנדד אלדן, ישראל נטע, סלעית לזר, סער ליבן ולירון צדקה שיתפו בחפץ לב עדויות אישיות, ועל כך תודה מקרב לב. 


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


ציטוט מומלץ

גורני ע. 2024. משירת הנגב המערבי. אקולוגיה וסביבה 15(1).
העתק


מחקרי סביבה אצלך בתיבה

    מחקרי סביבה אצלך בתיבה



      ציטוט מומלץ

      גורני ע. 2024. משירת הנגב המערבי. אקולוגיה וסביבה 15(1).
      העתק

      תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

      מגזרות נייר / ליאור מעין

      עדנה גורני

      גיליון חורף 2023 / כרך 14(4) איננו יודעים דבר על נקודת המבט של הטבע ושל שאר היצורים החיים, ויש בכך גם ללמדנו ענווה אל מול העולם, המורכב לאין ערוך מאשר נקודת מבטנו

      איננו יודעים דבר על נקודת המבט של הטבע ושל שאר היצורים החיים, ויש בכך גם ללמדנו ענווה אל מול העולם, המורכב לאין ערוך מאשר נקודת מבטנו

      גיליון חורף 2023 / כרך 14(4)

      החפרפרת כְּכוּבַת-האף והחוקר שלה / רחל חלפי

      עדנה גורני

      גיליון חורף 2022 / כרך 13(4) על אישה וחפרפרת, שתי שיאניות זלילה, מוזרות וגרוטסקיות, ועל ההפרדה המוחלטת בין אנושיות לחייתיות

      על אישה וחפרפרת, שתי שיאניות זלילה, מוזרות וגרוטסקיות, ועל ההפרדה המוחלטת בין אנושיות לחייתיות

      גיליון חורף 2022 / כרך 13(4)

      גן מאיר / נתן אלתרמן

      עדנה גורני

      גיליון סתיו 2022 / כרך 13(3) / הפחתת פליטות גזי חממה כשקמה העיר תל-אביב מבין החולות, חפצו מייסדיה בגן ציבורי עשיר בעצים, שיטהרו את אוויר העיר המזוהם. אבל אז הם נתקלו בבירוקרטיה העירונית...

      כשקמה העיר תל-אביב מבין החולות, חפצו מייסדיה בגן ציבורי עשיר בעצים, שיטהרו את אוויר העיר המזוהם. אבל אז הם נתקלו בבירוקרטיה העירונית...

      גיליון סתיו 2022 / כרך 13(3) / הפחתת פליטות גזי חממה
      לראש העמוד