אקולוגיה וסביבה
לכל השירים

עץ השקמה אהוב מאוד על עטלפי פירות. בתמונה: עטלף פירות מעופף ליד העץ באור יום – אירוע יוצא דופן | צילום: עמית שעל

25 בספטמבר, 2019

תאר לך / ויינברג מאיה

כָּל הַזְּמַן שָׂנוּא / בְּכָל מָקוֹם / לֹא מוּבָן / מְעוֹרֵר פַּחַד / מֵעֶצֶם קִיּוּמוֹ

תָּאֵר לְךָ

בָּאֲבָנִים / בָּאֵשׁ / בַּקֶּצֶף / בַּקְּרָשִׁים / בַּיְּרִיּוֹת

אוֹמְרִים: מַזָּל רַע / עִוֵּר / כִּשּׁוּף / מַחֲלוֹת / מִסְתַּבֵּךְ בַּשְּׂעָרוֹת

לָכוּד לָעַד / בַּגּוּף הַזֶּה, הַחַמִּים / הַמֵּרִיחַ כַּפְּרִי / הָרַךְ כִּנְשִׁיקָה /

הַמְּבַקֵּשׁ לִשְׂרֹד

תָּאֵר לְךָ

אֶפֶס / יְכֹלֶת / לְהָגֵן / עַל / עַצְמוֹ

אִישׁ לֹא מֵנִיד עַפְעַף / כְּשֶׁנִּשְׁבֶּרֶת כָּנָף / כְּשֶׁנֶּעֱקָרוֹת הָעֵינַיִם /

בִּמְקוֹר עוֹרְבִים בָּרְחוֹב

תָּאֵר לְךָ

לְהִוָּלֵד אַחֶרֶת / בְּרִיָּה מְקֻבֶּלֶת / עוֹמֶדֶת לְלֹא פַּחַד / בַּמָּקוֹם

חַיָּה / הַמַּכִּירִים בְּמַעֲלוֹתֶיהָ / הַנֶּחְשֶׁבֶת / לְמַשֶּׁהוּ טוֹב

עֲטַלֵּף פֵּרוֹת.

 

מתוך: מאיה ויינברג. 2018. עיר ותנוחת ההר. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד.


בין המילים

עורכת המדור: עדנה גורני

תאר לך מה משמעות היות שנוא ולא מובן בכל מקום. כך פותחת המשוררת וחוקרת העטלפים מאיה ויינברג את שירה. זוהי שורה שכמעט כל אדם יכול להזדהות איתה. אך האם יכול אדם להזדהות עם בעל חיים שנוא? זאת כבר שאלה אחרת. אין ספק שאחד מבעלי החיים השנואים והלא מובנים בכל הזמנים והמקומות הוא העטלף.

עטלפים פעילים בלילה ועפים חרישית בחשכה, דבר שעשוי להסביר את הפחד מפניהם. הספר דרקולה מ-1897 חיזק את התפיסה שעטלף הוא יצור מרושע, אפל, מפלצת מוצצת דם – אך למעשה, מתוך יותר מ-1,200 מיני עטלפים שקיימים בעולם, רק שלושה מינים במרכז אמריקה ובדרום אמריקה ניזונים מדם. השטן מתואר לעיתים קרובות כבעל כנפי עטלף. בשפה האנגלית קיימים ביטויים שמקשרים עטלפים לטיפשות, לשיגעון, לזִקנה ולכישוף. סקר שנערך בארצות הברית בשנת 1982 מצא שעטלפים נמנים על בעלי החיים השנואים ביותר, בחברתם של תיקנים, חולדות ועוד.   

העטלפים אינם עיוורים. להפך, אנחנו עיוורים ביחס לעטלפים. הדעות הקדומות והפחד הביאו לכך שיחסית לקבוצות אחרות של בעלי חיים, העטלפים לא נחקרו לעומק במשך זמן רב, ואכן הבורות היא האויב הגדול ביותר שלהם. עטלפי חרקים הם מדבירי חרקים טבעיים ועטלפי פירות מאביקים ומפיצים זרעים.  

עטלף הפירות המצוי (Rousettus aegyptiacus, שהוא הנציג היחיד בארץ של משפחת עטלפי הפירות) הוכרז בישראל כמזיק חקלאי, אף על פי שמחקר הראה שרק 15% מהפירות שבני מינו אוכלים היו גידולים חקלאיים. בניסיון להשמיד אותם ננקטו פעולות כמו עישון מערות והרעלה, שלא רק שלא הביאו להקטנת אוכלוסיית עטלף הפירות, אלא גם פגעו קשות בעטלפי חרקים (מהם ישנם 32 מינים בישראל). באוקטובר 2018 הוכנס עטלף הפירות לרשימת המינים המוגנים בישראל. למרות זאת, עטלפי פירות עדיין סובלים מפעולות אלימות שמקבלות ביטוי נוקב בשיר – בָּאֲבָנִים / בָּאֵשׁ / בַּקֶּצֶף / בַּקְּרָשִׁים / בַּיְּרִיּוֹת. האמונות הטפלות שמקשרות בין עטלפים לבין מזל רע, כישוף, עיוורון והסתבכות בשערות, מאפשרות את ההתעלמות מסבלם כאשר הורסים מחסן על אלפי העטלפים שלנים בו, ואת האדישות אל מול כנף שבורה או עורבים שמנקרים את עיניהם של עטלפים פצועים. האהבה שרוחשת המשוררת לעטלפים ברורה בתיאור הגוף החמים / הַמֵּרִיחַ כַּפְּרִי / הָרַךְ כִּנְשִׁיקָה. האהבה הזאת מגשרת מעל לבורות ולרתיעה, ודורשת מאיתנו לתאר לעצמנו מה זה להיות שנוא ולא מובן, וגם את ההפך – מה יקרה כאשר נכיר בתכונות הטובות של עטלף הפירות (ושל עטלפים בכלל) ונקבל אותו.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחקרי סביבה אצלך בתיבה





    מילות מפתח

    עטלפים

    תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

    מכונת החֵרות / דן פגיס

    מכונת החֵרות / דן פגיס

    ד"ר עדנה גורני

    גיליון קיץ 2021 / כרך 12(2) האם מכונת חירות, המוצבת בכלובו של שועל השלג הסיבירי בגן החיות, תוכל לחלץ אותו מכלאו?

    האם מכונת חירות, המוצבת בכלובו של שועל השלג הסיבירי בגן החיות, תוכל לחלץ אותו מכלאו?

    גיליון קיץ 2021 / כרך 12(2)
    גלים שחורים / אורי קיטה

    גלים שחורים / אורי קיטה

    ד"ר עדנה גורני

    גיליון אביב 2021 / כרך 12(1) ב-17 בפברואר 2021 צלצל בחוזקה השעון שעורר אותנו משנתנו. גושי זפת הגיעו לחופי ישראל. אלפי מתנדבים הגיעו לחופים לעזור בניקוי הזפת. אחד מהם הוא אורי קיטה

    ב-17 בפברואר 2021 צלצל בחוזקה השעון שעורר אותנו משנתנו. גושי זפת הגיעו לחופי ישראל. אלפי מתנדבים הגיעו לחופים לעזור בניקוי הזפת. אחד מהם הוא אורי קיטה

    גיליון אביב 2021 / כרך 12(1)
    אני רוצָה / יוליה וינר

    אני רוצָה / יוליה וינר

    עדנה גורני

    גיליון חורף 2020 / כרך 11(4) / פסולת השיר מקפל בתוכו את ההתמכרות לקניות, את המבוכה והבלבול מול שפע המוצרים והאפשרויות, ומצייר באירוניה את הצטמצמות החופש האישי. האירוניה מזכירה לנו עד כמה מזיק ופוגעני אורח חיים צרכני כזה

    השיר מקפל בתוכו את ההתמכרות לקניות, את המבוכה והבלבול מול שפע המוצרים והאפשרויות, ומצייר באירוניה את הצטמצמות החופש האישי. האירוניה מזכירה לנו עד כמה מזיק ופוגעני אורח חיים צרכני כזה

    גיליון חורף 2020 / כרך 11(4) / פסולת
    דיוק הכיוון / יהודית כפרי

    דיוק הכיוון / יהודית כפרי

    עדנה גורני

    גיליון סתיו 2020 / כרך 11(3) השיר עוסק בהתבוננות ובהאזנה. הדוברת בשיר שומעת קולות ומתבוננת בקווים המותווים בשמיים, ציור באפור כהה על רקע השמיים המאפירים. הקוראים והקוראות בשיר מתבוננים ומאזינים יחד איתה.

    השיר עוסק בהתבוננות ובהאזנה. הדוברת בשיר שומעת קולות ומתבוננת בקווים המותווים בשמיים, ציור באפור כהה על רקע השמיים המאפירים. הקוראים והקוראות בשיר מתבוננים ומאזינים יחד איתה.

    גיליון סתיו 2020 / כרך 11(3)
    כמה מילים על הנייר / אבנר טריינין

    כמה מילים על הנייר / אבנר טריינין

    עדנה גורני

    גיליון קיץ 2020 / כרך 11(2) כמה מלים על מה? כמה מילים על הנייר, כלומר מילים שכתובות על נייר אבל גם מילים שעוסקות בנייר, בעצים, בתהליך הפיכתם לנייר, בתהליך הכתיבה, בתהליכי ההזדקנות, ההתפוררות והמוות שהם בעצם חלק בלתי נפרד מהחיים.

    כמה מלים על מה? כמה מילים על הנייר, כלומר מילים שכתובות על נייר אבל גם מילים שעוסקות בנייר, בעצים, בתהליך הפיכתם לנייר, בתהליך הכתיבה, בתהליכי ההזדקנות, ההתפוררות והמוות שהם בעצם חלק בלתי נפרד מהחיים.

    גיליון קיץ 2020 / כרך 11(2)
    שירת סגרכתר

    שירת סגרכתר

    עדנה גורני

    גיליון אביב 2020 / כרך 11(1) / קורונה וסביבה השירה רואה. ומתארת מה היא רואה. ואולי ראייה נכוחה נחוצה לנו אף יותר מתמיד בימי הקורונה

    השירה רואה. ומתארת מה היא רואה. ואולי ראייה נכוחה נחוצה לנו אף יותר מתמיד בימי הקורונה

    גיליון אביב 2020 / כרך 11(1) / קורונה וסביבה
    גלוי עין וחבוי לב / טוביה ריבנר

    גלוי עין וחבוי לב / טוביה ריבנר

    עדנה גורני

    גיליון חורף 2019 / כרך 10(4) / היערכות למשבר האקלים המהלך השירי מתחיל במה שרואה העין ומסתיים במה שחבוי בלב. ומה שגלוי לעין בשיר זה הוא צונמי של אסונות טבע ומחלות שחלק מהם הוא ללא ספק תוצאה של שינוי האקלים.

    המהלך השירי מתחיל במה שרואה העין ומסתיים במה שחבוי בלב. ומה שגלוי לעין בשיר זה הוא צונמי של אסונות טבע ומחלות שחלק מהם הוא ללא ספק תוצאה של שינוי האקלים.

    גיליון חורף 2019 / כרך 10(4) / היערכות למשבר האקלים
    שלושה עורבים / יהונדב פרלמן

    שלושה עורבים / יהונדב פרלמן

    עדנה גורני

    גיליון קיץ 2019 / כרך 10(2) שלושה עורבים צופים בנוף העירוני של מפרץ חיפה, ומשורר אחד המקנא בעורבים

    שלושה עורבים צופים בנוף העירוני של מפרץ חיפה, ומשורר אחד המקנא בעורבים

    גיליון קיץ 2019 / כרך 10(2)
    השועל / אמנון להב

    עורק תחבורה ראשי דורס את כל פני הנוף, ולא רק אותו

    גיליון אביב 2019 / כרך 10(1) / מסדרונות אקולוגיים
    הַכְחָדָה / מיה טבת דיין

    הַכְחָדָה / מיה טבת דיין

    עדנה גורני

    גיליון חורף 2018 / כרך 9(4) מיה טבת דיין מאפשרת למותו של סודן, הקרנף הלבן האחרון בעולם, להשפיע על אירוע אישי משמח, שחל באותו היום – יום הנישואים האחד עשר שלה

    מיה טבת דיין מאפשרת למותו של סודן, הקרנף הלבן האחרון בעולם, להשפיע על אירוע אישי משמח, שחל באותו היום – יום הנישואים האחד עשר שלה

    גיליון חורף 2018 / כרך 9(4)
    לראש העמוד