אקולוגיה וסביבה

ברכת השרה להגנת הסביבה

15 בנובמבר, 2021
תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה | צילום: חיים צח, באדיבות לע"מ

לקוראות ולקוראי אקולוגיה וסביבה,

נחלים, ובתי גידול לחים בכלל, הם עורקי החיים הנדרשים לקיומנו, והם מספקים שירותי מערכת ייחודיים וחיוניים, כמו גם בילוי משפחתי בטבע, שהוא שירות מערכת חשוב לא פחות. כמעט שנתיים שאנחנו מצויים בתוך משבר קורונה, שצמצם את הנסיעות לחו"ל והוביל מיליוני ישראלים לבלות ולטייל בנחלים בכל ימות השנה, לצבור כוחות וליהנות מהטבע.

הנחלים ובתי הגידול הלחים הם גם מהרגישים ביותר בעולם של אקלים משתנה. הם מושפעים מאוד משינוי במגמות המשקעים ומאירועי הקיצון, מעליית הלחות והאידוי, מעליית פני הים (בשפכי נחלים) ועוד.

בגלל רגישותם לפעילות האדם ולהשפעות שינוי האקלים, בתי גידול לחים בעולם נעלמים בקצב מהיר פי שלושה מיערות. בד בבד, הם גם משפיעים על מחזור הפחמן, וגם על העמידות והחוסן בפני השלכות של שינוי האקלים בעולם ובישראל.

למרות חשיבותם הרבה, יותר מדי שנים שהנחלים הוזנחו והפכו לתעלות ביוב מזוהמות ומבוטנות בצידי דרכים. הרבה מאוד אנשים לא יודעים שתעלת הביוב שזורמת לצד הכביש היא נחל, ששפע בעבר מים וחיים, והיום מתבוסס בשפכים.

המשרד להגנת הסביבה העמיד את השמירה על המערכות טבעיות, בהן נחלים, בראש סדרי העדיפויות המשרדי, לאחר יותר מדי שנים של הזנחה. אני שמחה על המחקר המתפתח, על הפעילות הממשלתית והחוץ-ממשלתית, ועל העניין הגובר בשימור נחלי ישראל.

משבר האקלים והמשבר האקולוגי מחייבים אותנו לנקוט פעולות אמיתיות לא רק לשימור הנחלים, אלא גם לשיקומם, אחרי שנפגעו קשות.

אני שמחה על גיליון זה של אקולוגיה וסביבה, ובטוחה שיחד נוכל ליצור מדיניות מבוססת מדע שתשפר את מצבם של נחלי ישראל.

שלכם ושלכן,

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה

לבנית קטנה (Egretta garzetta) בנחל הירקון | צילום: Tobias Verfuss, Flickr, CC BY-NC 2.0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *





כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחקרי סביבה אצלך בתיבה

    - מודעה -

    מחקרי סביבה אצלך בתיבה





      תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

      "אינך יכול להיכנס לאותו נהר פעמיים"

      אבי אוזן, שחר בוקמן

      גיליון סתיו 2021 / כרך 12(3) / נחלי ישראל כדי שנחלי ישראל יחזרו לתפקד כהלכה, יש להשיב ולשחרר את מקורות המים הטבעיים, לצמצם את הזרמת הקולחים, ולהקצות את השטחים הנדרשים לקיום תהליכי שיווי משקל מורפולוגי

      כדי שנחלי ישראל יחזרו לתפקד כהלכה, יש להשיב ולשחרר את מקורות המים הטבעיים, לצמצם את הזרמת הקולחים, ולהקצות את השטחים הנדרשים לקיום תהליכי שיווי משקל מורפולוגי

      גיליון סתיו 2021 / כרך 12(3) / נחלי ישראל

      מדידת איכות מים בזמן אמת ככלי לניהול משאבי מים ולשיקום נחלים

      שי ארנון, נעם יוגב, צפריר אדר, גדי בורד, שירן פרי, אילן רוזנבלום, דוד פרגמנט, יונתן רז

      גיליון סתיו 2021 / כרך 12(3) / נחלי ישראל פיתוח חיישנים חדשניים וטכנולוגיות ניטור בעשורים האחרונים פתח אפשרויות נרחבות למדידות איכות מים אמינה בזמן אמת ואִפשר התקדמות משמעותית בהבנת תהליכים המתרחשים בנחלים

      פיתוח חיישנים חדשניים וטכנולוגיות ניטור בעשורים האחרונים פתח אפשרויות נרחבות למדידות איכות מים אמינה בזמן אמת ואִפשר התקדמות משמעותית בהבנת תהליכים המתרחשים בנחלים

      גיליון סתיו 2021 / כרך 12(3) / נחלי ישראל

      ברכת נשיא המדינה

      ראובן (רובי) ריבלין

      גיליון חורף 2019 / כרך 10(4) / היערכות למשבר האקלים בשנים האחרונות מחלחלת ביתר שאת ההבנה שהשינויים שעוברים על כדור הארץ אינם עניין של מה בכך. מדובר בתופעות אמיתיות שמאיימות לשנות ממש את אופיים של חיינו בעולם, וחשוב מכך, את חייהם של ילדינו ונכדינו.

      בשנים האחרונות מחלחלת ביתר שאת ההבנה שהשינויים שעוברים על כדור הארץ אינם עניין של מה בכך. מדובר בתופעות אמיתיות שמאיימות לשנות ממש את אופיים של חיינו בעולם, וחשוב מכך, את חייהם של ילדינו ונכדינו.

      גיליון חורף 2019 / כרך 10(4) / היערכות למשבר האקלים

      - מודעה -

      לראש העמוד