אקולוגיה וסביבה

1 במאי, 2011

ישראל נסמכת לחלוטין על יבוא של חיטה, שעורה ותירס – מרכיבים עיקריים במוצרי מזון בסיסיים… ישראל צריכה להיערך במהירות למצב החדש לפני שהעמקת הפערים תוביל לחוסר יציבות חברתית בדומה למקומות אחרים בעולם. יש לעודד את החקלאות, להחליף חלק מהגידולים החקלאיים הנוכחיים בגידולי חיטה, ולפעול לפיתוח זנים חדשים של ירקות ופֵרות העמידים ליובש ולחום"| צילום: Jahoo Clouseau/Pexels


שלום רב,

בשנים האחרונות מתרחשת עלייה זוחלת, אך עקבית, של מחירי המזון בעולם. על פי נתוני ה-FAO (ארגון המזון והחקלאות של האו"ם) קפצו מחירי המזון משנת 2000 ועד היום פי שניים וחצי. הבשר התייקר פי שניים, ואילו מוצרי הדגן עלו פי שלושה. בארץ, על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, התייקרו רק בשנה האחרונה מחיריהם של הלחם האחיד בכ-8% ושל הגבינות הלבנות בכ-10%, בעוד שהסוכר עלה בכ-20%. לעליות המחירים סיבות רבות. המרכזית שבהן היא כלכלה פשוטה של היצע וביקוש. מספר האנשים על פני כדור הארץ שהיה מיליארד וחצי בתחילת המאה ה-20, קפץ כיום לשישה וחצי מיליארד, ואילו הקרקע החקלאית הראויה לעיבוד – הצטמצמה. גורם נוסף הוא פגעי טבע הנובעים מההתחממות הגלובלית של כדור הארץ, שעשו שמות בגידולים החקלאיים. הבצורת באוסטרליה הביאה לנטישה של גידולי אורז, הצורך כמויות גדולות של מים. בצורת חריפה ברוסיה פגעה בגידולי החיטה, והביאה להכרזה על איסור יצוא דגנים. יבולים חקלאיים בעשרות מדינות נפגעו משיטפונות, מבצורות ומגלי חום. ההיצע אינו מדביק את הביקוש, זאת חזה מלתוס – איש רב פעלים, כומר, דמוגרף וכלכלן אנגלי. בשנת 1798 פרסם את מאמרו "על עקרון האוכלוסייה", וטיעונו היה פשוט: האוכלוסייה גדלה בטור הנדסי ואילו אספקת המזון בטור חשבוני. הפער בגידול היה אמור ליצור, על פי מלתוס, קטסטרופה ורעב שיובילו לצמצום האוכלוסייה. עד כה לא התגשמה נבואתו. המין האנושי הוכיח יצירתיות, גילה משאבים נוספים ופיתח טכנולוגיות חדשות, וחזון מלתוס על משבר מזון עתידי נותר בינתיים בלתי ממומש. במדינות עשירות, רכישת מזון היא חלק קטן יחסית מהתקציב משפחתי. בארה"ב הוא עומד בממוצע על כ-7%, ובישראל על כ-17%. כמובן שעבור האוכלוסיות החלשות במדינות אלו, אחוז המזון מכלל הסל גדול הרבה יותר מהממוצע. במדינות מתפתחות לעומתן עומדת ההוצאה על כשליש מן הסל, ובשל כך עוררו העליות האחרונות במחירי מוצרי מזון בסיסיים אי-יציבות פוליטית באזורים שונים בעולם. במצרים ובתוניסיה היו העליות במחירי המזון חלק מן הסיבות להתקוממות המונים; כך גם בהאיטי, שמחירי האורז, השעועית והפֵּרות בה עלו השנה בכ-50%. ומה בארץ? עסקים כרגיל. המשק עולה וצומח, והפערים באוכלוסייה הולכים וגדלים. אמנם אין תופעה המונית של אנשים הגוועים ברעב, אך נתון מדהים מצביע שיש למעלה ממיליון וחצי אנשים שחיים מתחת לרף התזונתי הנדרש; זקנים מחטטים בפחי אשפה ובתי התמחוי משגשגים. ומנגד – מלונות הפאר מגישים לשועי הארץ ארוחת בוקר ישראלית "מפנקת" והמסעדות מלאות עד אפס מקום. והמצב רק יחמיר, שכן ישראל נסמכת לחלוטין על יבוא של חיטה, שעורה ותירס – מרכיבים עיקריים במוצרי מזון בסיסיים. בשל כך היא צפויה להיות מושפעת מתנודות בכלכלה העולמית ומעליית מחירי המזון. האוכלוסייה בארץ ממשיכה לגדול, והשטח החקלאי מצטמצם. רווח מגידול עגבניות אינו אטרקטיבי כשמחירי הנדל"ן נוסקים. ישראל צריכה להיערך במהירות למצב החדש לפני שהעמקת הפערים תוביל לחוסר יציבות חברתית בדומה למקומות אחרים בעולם. יש לעודד את החקלאות, להחליף חלק מהגידולים החקלאיים הנוכחיים בגידולי חיטה, ולפעול לפיתוח זנים חדשים של ירקות ופֵרות העמידים ליובש ולחום. אך מעבר לכול, על ישראל להבהיר לעצמה מהן מחויבויותיה כלפי אזרחיה, ובעיקר כלפי אלה שידם אינה משגת. הזכות לתזונה נאותה היא זכות בסיסית של כל אדם.

קריאה מהנה,

ענת מדמוני


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


ציטוט מומלץ

מדמוני ע. 2011. דבר העורכת. אקולוגיה וסביבה 2(2).

העתק




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחקרי סביבה אצלך בתיבה

    מחקרי סביבה אצלך בתיבה





      ציטוט מומלץ

      מדמוני ע. 2011. דבר העורכת. אקולוגיה וסביבה 2(2).

      העתק

      תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

      תחבורה בת-קיימא – בין אוטופיה למציאות

      שוקי כהן

      גיליון קיץ 2011 / כרך 2(2) ישנם דגמים שונים של קשרי גומלין מרחביים עירוניים בני-קיימא המקיימים את התכונות הבאות: נגישות גבוהה למרבית היעדים הנדרשים, יעלים לנוסע פגיעה מינימלית באיכות הסביבה ובערכי טבע. אך המציאות רחוקה שנות אור מרעיונות אלו

      ישנם דגמים שונים של קשרי גומלין מרחביים עירוניים בני-קיימא המקיימים את התכונות הבאות: נגישות גבוהה למרבית היעדים הנדרשים, יעלים לנוסע פגיעה מינימלית באיכות הסביבה ובערכי טבע. אך המציאות רחוקה שנות אור מרעיונות אלו

      גיליון קיץ 2011 / כרך 2(2)

      תחבורה עירונית בת-קיימא

      דוד מהלאל

      גיליון קיץ 2011 / כרך 2(2) היעד המרכזי של מערכת התחבורה הוא לאפשר לפרטים בחברה ניידות, נגישות לשימושי הקרקע ולמרכזי הפעילות, ואפשרות לשינוע מטענים - כדי לקיים קשרים כלכליים וחברתיים ולשם קידום רווחתם של תושבי המדינה. צורכי הניידות והשינוע צריכים להתממש תוך שימוש מושכל במשאבים המשותפים, לרווחת כלל האוכלוסייה והדורות הבאים, ותוך שמירה על בריאות הציבור ובטיחותו, ועל יציבותן של המערכות האקולוגיות

      היעד המרכזי של מערכת התחבורה הוא לאפשר לפרטים בחברה ניידות, נגישות לשימושי הקרקע ולמרכזי הפעילות, ואפשרות לשינוע מטענים - כדי לקיים קשרים כלכליים וחברתיים ולשם קידום רווחתם של תושבי המדינה. צורכי הניידות והשינוע צריכים להתממש תוך שימוש מושכל במשאבים המשותפים, לרווחת כלל האוכלוסייה והדורות הבאים, ותוך שמירה על בריאות הציבור ובטיחותו, ועל יציבותן של המערכות האקולוגיות

      גיליון קיץ 2011 / כרך 2(2)

      לעשות מהלימון לימונדה

      אופירה אילון, שחר בוקמן

      גיליון סתיו 2022 / כרך 13(3) / הפחתת פליטות גזי חממה כדי שישראל תעמוד ביעד של איפוס מאזן פליטות גזי החממה עד 2050, עלינו לפעול עכשיו! אף על פי ש"אקלים" הוא מונח הכולל שלל מנגנוני טבע עוצמתיים, משבר האקלים הוא משבר אנושי, שנוצר בשל פעילות האדם, וייפתר רק אם נשנה כיוון

      כדי שישראל תעמוד ביעד של איפוס מאזן פליטות גזי החממה עד 2050, עלינו לפעול עכשיו! אף על פי ש"אקלים" הוא מונח הכולל שלל מנגנוני טבע עוצמתיים, משבר האקלים הוא משבר אנושי, שנוצר בשל פעילות האדם, וייפתר רק אם נשנה כיוון

      גיליון סתיו 2022 / כרך 13(3) / הפחתת פליטות גזי חממה
      לראש העמוד